Blogger Layouts

Followers

Monday, May 2, 2011

Asparagus Goreng Bersos Tiram


Tengahari tadi maklong tak masak.. menantu maklong yang masak.. dia masak sup tulang ayam untuk anak dan adiknya yang sedang bercuti dan tengan demam campak.. maklong pulak tak makan tengahari tadi.. paklong makan mihun goreng pagi tadi punya.. senang kan kalau suami tak cerewet.. tu yang maklong sempat memblender kek oren..

Dah penat tergolek2 atas sofa depan TV.. bukan maklong tengok TV.. tapi, TV tengok maklong.. maklong ajak paklong keluar beli lauk dan sayur kat mana lagi.. NSK lah.. ramainya orang kat NSK.. nak gerak pun susah.. maklong jadi pening.. maklong betul2 ambil sayur yang dah bertulis harga.. kobis.. asparagus.. udang kertas.. ikan rebus dan ikan keli..
cepat2 bayar cepat2 balik.. fuhhh.. lega..

Sampai rumah maklong terus masuk dapur.. bersilat dengan sudit dan kuali.. ikan rebus maklong goreng je.. sambal kicap untuk makan sup tengahari tadi ada lagi.. maklong masak asparagus goreng.. yang lepas2 maklong masak goreng belacan kan.. kali tukar sikit.. bagi ada kelainan sebelum paklong komplen.. sebenarnya paklong jarang komplen.. dia akan makan apa saja yang maklong masak.. eh.. ada yang tertanya2.. tak jemu ke hari2 asparagus.. maklong belum jemu lah tu yang beli dan beli lagi.. hehehe..



Resepi untuk asaparagus goreng bersos tiram ni.. maklong tiru menantu maklong.. ayah si Syafiqa.. satu2nya menantu yang selalu masak untuk mak mentuanya.. untung tak maklong..? untung kan.. sebelum ni maklong selalu merungut bila dia masak.. asyik2 boh sos tiram.. tekak maklong masa tu belum boleh terima.. tapi, menantu maklong tetap dengan resepinya yang masak apa pun mesti ada sos tiram.. lama2 maklong pun terpaksa akur dengan kebiasaannya.. eh.. panjang pulak cerita maklong.. nanti lupa nak boh resepi..

Bahan:
600gm asparagus dipotong pendek2
1 biji bawang besar dimayang
3 ulas bawang putih dimayang
10 biji cili api diketuk
1 genggam udang kertas
5 sudu sos tiram
garam & aji

panaskan minyak.. masukkan bawang besar dan bawang putih dan juga cili api..
tumiskan hingga kekuningan.. masukkan udang kertas.. sos tiram dan aji.. tambah sedikit air jika suka.. maklong tak boh garam sebab sos tu dah cukup masin..
masukkan pula asparagus.. tumiskan hingga asparagus lembut..
tutup api.. sedia untuk dihidang..

6 comments:

CT Delima said...

Assalamulaikum maklong

lajunya memasak, boleh jadi jiran ct kalau macam ni. malas2 nak masak bole hulur manggkuk jer kat pagar.. hahaha

ada gak trnampak kat pasar tani ingat nak beli seikat, tapi bila kenangkan halus sangat asparagus tu malas nak beli :D

Along Maklong said...

W.salam.. CT,
boleh.. tapi rasanya tak tahu lah.. sedap ke tak.. hehe..
ni maklong saje ambik yang kecik.. ada yang besar2 3 kali ganda yang ni.. maklong takut nak beli.. takut tak sedap.. lagi pun berbalut dengan kertas.. takut tak elok.. sebab kita tak nampak.. tapi, satu hari nanti pasti maklong cuba juga..

cik cek said...

Salam Maklong....

Asparagus goreng ...pun fav cek ni....kalau dapat ratah cam tu je lagi best.... he he..:)

Along Maklong said...

W.salam.. Cek..

sedap kan asparagus.. maklong sebenarnya baru tahu rasanya.. tu yang ketagih tu.. :D

IXORAROXI said...

teringin tengok Maklong selalu goreng asparagus ni, hari tu tengok kat giant, 12 batang harganya RM9.90, mahalnya!tak jadi nak beli!(malunyaaaaa)..beli kat pasarlah murah sikit eikkk :D

Along Maklong said...

hissh.. mahalnya..
ni mesti yang besar2 jari kelingking maklong..
kat selayang ni kadang2 cecah rm12 1kg.. maklong selalu beli 500gm je.. lebih kurang rm5 je..
kat NSK 1kg rm8