Blogger Layouts

Followers

Sunday, May 15, 2011

Masak Asam Pedas Ikan Pari


Assalamualaikum semua..

Lauk untuk tengahari ni.. maklong masak asam pedas ikan pari simpel punya.. tak bubuh apa2 pun.. sebab dalam peti maklong cuma ada lobak putih je.. plan asalnya maklong nak bakar je ikan pari ni.. tapi bila teringat ada cili kisar dalam peti ais maklong tukar kepada masak asam pedas..



Resepi mudah ni maklong belajar dari mak maklong.. punyalah nampak simpel paklong ingat maklong beli lauk ni.. dia tak makan pun.. paklong cuma makan sayur dan ikan pelaling goreng dan sambal hitam.. bila dah siap makan maklong bagi tahu maklong yang masak.. paklong kata rugi.. rugi.. tak makan..

Bahan:
1kg ikan pari.. potong dan cuci gina limau kasturi
1 cawan cili kisar
7 ulas bawang merah*
3 ulas bawang putih*
1 inci halia*
sedikit belacan*
3 batang serai diketuk
1 ikat kecil daun kesum
air asam jawa
garam & aji
1 sudu serbuk lada hitam

Cara:
tumbuk bahan yang bertanda (*).. tumiskan hingga kekuningan..
masukkan pula cili kisar.. tumiskan hingga terbit minyak..
masukkan air asam jawa.. biarkan menggelegak..
masukkan pula ikan dan daun kesum..
kecilkan api.. masak ikan hingga lembut..
rasa garam dan aji secukup rasa.. tambah mana yang kurang..
bila dah masak.. angkat dan hidangkan..

14 comments:

nuwairani ismail said...

senang je resepi mak maklong buat...cuma sy je x pernah buat..kuahnya nmpk pekat dan menyelerakan...semua bahan ada kecuali daun kesom...bila la boleh buat ni....ikan pari dah nk reput dh dlm fridge tu...

Along Maklong said...

memang senang resepi ni..
besuk bolehlah masak.. takde daun kesum, ganti dengan bunga kantan pun boleh..

nuwairani ismail said...

bunga kantan lagi la xde kat cni...kiranya kan makcik, kunyit x payah letak pon xpe la kan?

IXORAROXI said...

Pari asam pedas ni memang kegemaran saya sejak kecil, kalau saya tengah berdiet sekalipun nampak asam pedas pari memang ke lautlerrr jawabnya diet saya tu,cuma tahannya tak makan dengan nasi makan dengan roti :D

Along Maklong said...

nani.. kunyit tak payah pun tak apa.. boh serbuk kunyit..

Along Maklong said...

Ixora.. maklong ni terkena jangkit dik CMG.. kan selalu dia masak ikan pari.. maklong lebih suka bakar pastu masak lemak yang boh cekur tu.. sedap..!!

norazzira aziz said...

Mak long lupa nk masuk serai

norazzira aziz said...

Mak long lupa serai

rashidah ab rashid said...

mkl0ng...thnks a lot utk resepi assm pedas ni..kawen dgn org melaka..first time nk msak mmg nervous..akhirnya,dgn resepi mkl0ng..en hubby tersenyum hppy!!

Anonymous said...

Sedap gila saya telah buat untuk jamuan semua orang puji.

Izan@is said...

salam..nampak sedap asam pedas ikan pari tu..izan pun ada masak asam pedas ikan pari jugak..jemput la ke blog izan..hihi
http://prettyiz.blogspot.com/2012/12/asam-pedas-ikan-pari.html

Anonymous said...

assalam saya suka tapi buat selalu tak sedap..nk tnya lada hitam letak masa bila ye? mak long x sebut pun?

As RieYa said...

Sy tgh masak asam pedas ikut resepi maklong ni..tgh mendidih kt atas dapur tu..bau nya pn dh menyelerakn..maceh kongsi resepi

iamLilu said...

Assalam maklong,
Kalau gantikan dengan ikan baung boleh juga kan? Kaedahnya masih sama? Tak perlu tambah apa2?