Blogger Layouts

Followers

Thursday, December 29, 2011

Ikan Bawal Masak Sambal..


Assalamualaikum Semua..

Selamat awal pagi.. eh awal ke..? dah dengar azan tu.. dah tak awallah kan.. sepatutnya maklong solat dulu ni.. tapi bilik air rumah maklong ni cuma satu.. jadi sementara maklong tunggu giliran.. maklong nak siapka n3 maklong ni..



Alkisahnya.. maklong semalam nak masak masam manis ikan bawal ni.. maklong pun dari pagi dah keluarkan ikan ni dari peti.. dan maklong suruh anak maklong diana.. goreng.. maklong ajak paklong keluar.. pos barang maira.. sambil2 tu nak beli bahan2 untuk masak ikan tu.. tapi maklong boleh lupa.. cuma beli cili kering je.. maka dengan berat hati maklong buatlah sambal je.. tapi alhamdulillah.. rasanya sedap juga..





Oleh kerana rasanya sedap.. maklong pun nak juga kongsi resepinya dengan uols.. mana tahu kut2 ada yang nak mencuba.. tengoklah tu bukan main merah pekat lagi warna sambalnya kan.. hehe..

Bahannya..
2 ekor ikan bawal.. goreng
1 cawan cili kisar
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 biji bawabg besar..
3 sudu cili sos
2 sudu sos tiram
garam.. aji.. gula..

Cara..
tumbuk kasar bawang putih dan bawang merah..
tumiskan hingga kekuningan..
masukkan cili.. tumis hingga pecah minyak.. masukkan sedikit air..
masukkan pulak sos cili dan sos tiram..
garam.. aji dan gula secukup rasa..
akhir sekali masuk bawang besar.. bila dah masak..
tuangkan diatas ikan.. sedia untuk dihidang..

11 comments:

Pen Biru said...

hehe..jgn main2 mak long..ikan sambal lah feveret ana.ana mula blajar masak sambal ikan ni masa darjah 3..takut rumah terbakar, abah ana belikan kuali letrik..huhuhu.masak pun berdiri atas kerusi sbb tak sampai..hari2 lauk sambal cmni..uhhhhuuu

Liza said...

salam mak long...ikan bawal ni buat ape2 pun sedap...nak2 kalau buat sambal cmni, mau bertambah nasi...hihihihi

cik cek said...

Pepagi dah tayang menu tengahari ni maklong...nak ajak cek lunch kat rumah maklong ke...he he..:)

Zurina Hj.Zainal said...

mak long...ikan bawal ni saya suka masak kari....tapi mak sayalah yg masak....hehehe...rindu kt masakan mak saya.....:(

ieja amieja said...

salam m.long..
ikan bawal ni mmg peberet seisi rumah..klu x msk kari,msk sweat sour x pun msk sambal cam ni pun dah sdp sgt..tp sy kalau dah guna gula dan sos bagai x letak aji..takut jgk..huhu

Mak-Imma said...

wah best, mak mmg suker ikan bawal, goreng aje pun sodap.......

Amie said...

sedapnya ikan bawal! rajin Maklong masak ye.... teringat bawal masak taucu yang bonda selalu masak!

Anonymous said...

sedApnye makLong.. Tq for d resepi ;)

cikpuanteddy said...

sedap bawal sambal ni..mohon share di blog ye mak long...

Lujie Machan said...

Hye maklong....hari ni buka puasa,husbend masak ikan masak sambal resepi maklong ni..puas rasa resepi sendiri..nak try resepi org lain pulak la....hehe.. bah..mari kita cuba..bole bah kalo ko..

Lujie Machan said...

Hye maklong....hari ni buka puasa,husbend masak ikan masak sambal resepi maklong ni..puas rasa resepi sendiri..nak try resepi org lain pulak la....hehe.. bah..mari kita cuba..bole bah kalo ko..