Blogger Layouts

Followers

Monday, May 2, 2011

Kek Oren Blended.. kali kedua..


Inilah rupa kek maklong.. walaupun dah cuba 2 kali.. rupanya tetap sama.. cuma yang ni lembut sikit.. tapi tetap tak gebu macam yang maklong nak..



Resepi ni maklong ambik dari dapur HASUE..

Bahan:
1 biji limau sunkist
3 biji telur
1 cawan minyak
1 cawan gula castor
2 cawan tepung gandum
1 sudu baking powder

Cara:
limau dibelah dan buang jalur putih yang ditengah2 dan buang biji.. potong kecil2..
blend bersama telur dan minyak..
tuang kedalam bekas.. masukkan tepung dan baking powder yang telah diayak bersama.. sedikit demi sedikit.. gaul hingga rata..
masukkan kedalam spring form.. bakar 40 minit dangan suhu 180`C..
senang kan..

12 comments:

MakNgah said...

sian awak.. :)

cik cek said...

Salam Maklong...

Rajinnya maklong masak kek ni...sampai 2 kali masak....mesti kes tak puas hati ni kan...takpe2 maklong....Insyaallah pasti jadi nanti...:)

Along Maklong said...

makngah.. tulah kan.. sian aku.. xde bakat nak baking2 ni.. nampak padat semacam je.. huhu..

w.salam cek..
benda senang.. rajinlah..
memang kes x puas hati ni.. kali ni pun x puas hati jugak.. tapi lembut sikit.. lakulah jugak.. hehehe..

Hanim said...

cantik kek oren maklong, saya punya nak mekar tersenyum. mayb panas kot obennya, maklum la oben cikai jerr jd kene adjust. xbuat dah kot pasni sbb sy sorg jer mkn, yg lain xmo...

Along Maklong said...

hanim..
cantik ke.. tapi kan padat semacam je tu.. hehe.. cuma lembut sikit dari yang mula2 buat..
oben maklong ni pun cap ayam je.. huhu..

nuwairani ismail said...

mak long, ni resepi kak fida. 1 sudu besar baking powder tau. nani pnah buat letak 1 sudu kecik, terus jadik bingka.kali kedua buat baru naik cantek.

Along Maklong said...

nani.. maklong dah letak baking powder tu 1 sudu besar.. tapi kek maklong tetap tak berongga2 macam yang maklong nak.. huhu..

tapi kan maklong punya baking powder tu dah agak lama sikit.. so, kurang power kut.. hehehe..

MakNgah said...

hahaha
mcm2 pesen lah nk wt kek ni, bkn calang2, kena buat berjuta2 kali... haha
sbb tu kalo nk wt kek, sy tgok dlu pd resepinya, kalo d cmpurkn dgn bahan yg sedap, sy buat la, kalau kek tu x rupa kek, sy imagine jer la mkn bengkang sedap... huhu

nuwairani ismail said...

tapi kan makcik, nani buat kek ni pon xdela lembut sgt mcm yg dlm gmbr che mat gebu tu. mungkin pasni nk kene tukar minyak kpd butter cair kot. dh tanya kak fida, dia ckp, boleh guna butter cair.

Along Maklong said...

huhu timah..
nasib baik buat kek ni senang.. modal pun tak banyak mana.. bolehlah cuba banyak2 kali.. dan nak cuba lagi sampai bebetul menjadi.. hihi..

Along Maklong said...

nani..
yang memula hari tu makcik guna butter cair.. keras jugak.. huhu..
yang ni makcik guna minyak bunga canola.. teringat masa kita gi jepun.. nani gi ladang bunga canola ni kan.. hehe..
ha.. makcik nak tanya ni.. berapa lama kita nak blend bahan2 tu.. kut2 makcik blend tak cukup lama..

ema said...

maklong,saya dh bt byk kali kek kak fida ni..petua nk bagi gebu tukar minyak kepd butter,dan masa blend hanya masukkn telur kuning jer yg putih sy asingkan dan mix sampai bertanduk..saya guna mixer utk sebatikan tepung dgn adunan orange blend td bt tiga kali last baru masukkn telur putih td sedikit2 kacau dgn spatula..cuba la gerenti gebu..