Blogger Layouts

Followers

Thursday, May 12, 2011

Masak Tumis Air Labu Siam


Assalamualaikum semua..

Hari ni kan maklong bizi sesangat.. lepas masak kira2 jam 12pm maklong terus pergi bank.. nak buat kad ATM yang baru.. kad yang lama telah dikoyakkan oleh cucu maklong si Syafiqa yang suka sangat menggeledah beg maklong bila maklong terleka..

IC maklong pulak hilang.. aduss.. tak bolehlah nak mohon kad ATM baru.. ingat punya ingat.. doa punya doa.. tergerak hati maklong untuk ke Tabung Haji.. rupa2nya IC maklong telah tercicir disana.. selama ni maklong dok ingat cucu maklong yang buat main dan tersembunyi dimana2 kat rumah ni je.. Alhamdulillah.. tak perlu bayar denda nak buat IC baru yang semestiya beratus rmnya.. sebab dah banyak kali hilang.. selesai sudah urusan maklong..



Menu maklong untuk tengahari tadi ialah.. labu siam masak tumis air.. uols kenal ke tak labu siam tu yang mana satu.. ala~~ yang macam buah jambu batu tuuu.. dulu2 maklong tak reti makan ni.. menantu maklonglah yang mulakan beli sayur ni.. sedap rupanya.. resepinya mudah je..

Bahan:
2 biji labu siam.. buang kulit potong ikut suka..
5 ulas bawang merah dimayang
2 ulas bawang putih dimayang
1 sudu udang kering
garam & aji
air secukupnya

Cara:
panaskan sedikit minyak.. tumiskan bawang dan udang kering hingga kekuningan..
masukkan air.. garam dan aji secukup rasa..
bila air menggelegak.. masukkan labu..
masak hingga labu lembut.. lebih kurang 6 minit masak..
tutup api.. sedia untuk dihidang..


Sardin masak kicap ni lauk makan tengahari maklong.. memang ngam sangat dengan labu masak tumis air ni.. sambal hitam semalam pun masih ada lagi sikit..

6 comments:

IXORAROXI said...

saya pun selalu nampak sayur ni tapi tak tahu juga nak masak apa..terimakasih Mak Long berkongsi ilmu

nuwairani ismail said...

owh...labu siam rupanya.igtkan buah apa.selalu nmpk tp x pnah beli...ok2...best plak dpt tau...

Along Maklong said...

Ixora..
try beli sekali.. murah je ni.. 2 biji rm1 lebih je.. rasa dia lebih sedap dari labu air..

Along Maklong said...

nani..
mula2 dulu pun makcik kata jambu..
sekali rasa nak selalu.. sebab murah dan sedap..
pilih yang muda.. warna hijau pekat sikit..
lembut je bila dah dimasak..

Along Maklong said...

eh.. apsal komen kat n3 ni hilang..
maklong x delete tau..!!

Cherry Sha said...

ooo...saya baru tau sayur tu namanye labu siam yer..selama ni sy x pernah tau dan x pernah nmpk sayur tu tapi bl saya da kawen ngan ore klate selalu gak nmpk sayur tu kat pasar di kelantan. Mudah jer ye cara masaknye, terima kasih yer maklong