Blogger Layouts

Followers

Saturday, March 26, 2011

Sambal Ikan Bilis + Tempoyak Lagi


Sambal ikan bilis + tempoyak maklong dari dekat.. berkilat2 tempoyaknya..


Ikan puput goreng ni feberet arwah bapak maklong.. paklong dan maklong pun suka jugak.. nak2 kalau dapat beli kat pasir penambang yang baru naik dari laut.. sedap sangatttt...


Hari ni maklong rehat lagi.. maklong cuma kena jaga cucu sendiri sahaja.. syafiqa hari ini baik je.. tak meragam dan tak banyak kerenah.. maklong pulak puasa so, dapur tak berasap lagi..

Lebih kurang jam 5ptg.. hp maklong berdering.. masa tu maklong tengah tidor dibawah buaian syafiqa.. bila maklong jawap panggilan.. Shimah kawan maklong masa sekolah menengah dulu memperkenalkan diri.. dah 30 tahun kami tak jumpa.. jumpa cuma di fb beberapa bulan yang lepas.. dia beritahu dah sampai area flat taman bidara dan nak singgah rumah maklong.. maklong panik sekejap..

Maklong terus kedapur dan buat apa yang patut.. masak air.. panaskan kuali.. goreng apa yang patut.. keropok dr kelantan.. naugget ayam tempura marina.. dan gulungan fish cake.. siap je kawan maklong pun sampai.. berpeluk2lah kami meleraikan kerinduan setelah 30 tahun tak berjumpa.. maklong rasa macam mimpi disiang hari kerana shima hanya datang sekejap sahaja sebab encik suaminya ada hal lain.. terima kasih shima kerana sudi menjenguk maklong.. lain kali datang lagi dan harap jangan datang mengejut ye.. bolehlah maklong masak2 apa yang patut..

Lepas shima balik maklong terus kekedai barang membuat kuih BIBUN.. dekat je dengan rumah maklong ni.. beli sedikit barang untuk membuat kek.. balik dari kedai jam dah menunjukkan 7 petang.. setengah jam lagi waktu berbuka..

Tanpa berlengah maklong masak nasi.. goreng ikan puput.. dan maklong masak sambal bilis tempoyak lagi.. hari tu maklong masak tak cukup bahan.. hari ni maklong masak dengan bahan yang mencukupi.. buat lebih banyak sebab ramai yang suka..

bahan:
4 genggam ikan bilis mata biru
2 genggam cili api merah*
2 biji cili merah besar*
3 ulas bawang merah*
1/2 inci kunyit hidup*
4 batang serai dititik
10 sudu tempoyak
4 helai daun kunyit dihiris halus
garam & aji
gula

cara:
tumbuk bahan2 bertanda (*)
panaskan 1 cawan minyak.. goreng ikan bilis hingga agak layu sahaja..
masukkan bahan yang telah ditumbuk.. tumiskan hingga kekuningan..
masukkan pula serai dan tempoyak dan sedikit air..
diikuti garam.. gula dan aji secukup rasa..
akhir sekali masukkan daun kunyit..
dah pun siap..

2 comments:

Najmi Anuar said...

Sedap..makan dengan nasi panas2..satg ni pun saya nak buat juga ikan bilis tempoyak ni c; nyum3

hainom OKje said...

Sedapnya maklong....petang ni nak buatlah