Blogger Layouts

Followers

Friday, March 18, 2011

Ayam Masak Sambal Taucu


maklong masak sup simple untuk cucu maklong



Hari ni ialah hari offday anak dan menantu maklong.. so, pepagi lagi anak maklong dah sediakan sarapan.. mihun goreng.. bila dah siap kerja rumah maklong pun ajak dorang pergi ke JPJ wangsa maju untuk renew lesen memandu anak maklong yang kat jepun tu.. sambil bertanyakan cara2 nak dapatkan lesen antara bangsa.. oh..!! senang je rupanya..
1 salinan ic
1 salinan lesen memandu
bayarannya rm150 untuk setahun..

Oleh kerana maklong tak bawak salinan ic anak maklong tu.. maklong cuma renew lesen je dulu.. sekejap je dah setel.. sempatlah maklong singgah pasar borong beli lauk untuk dimasak tengahari ni.. hari ni anak2 nak makan ayam.. ayam masak apalah yang sedap.. anak2 kata tak kesah.. ikut mak. so, maklong pun teringat nak masak taucu ayam.. resepi ni maklong dapat dari nenek angkat maklong masa kerja pasar borong dulu.. nenek tu sekarang dah balik indon..

resepi ni maklong ubah sikit, sebab maklong tak biasa masak guna daun salam.. daun limau purut pulak maklong lupa nak beli.. jom kita cuba masak..

bahan:
1 ekor ayam dipotong 16
5 ulas bawang merah*
3 ulas bawang putih*
20 biji cili api merah*
2 inci hali*
3 batang serai
3 sudu besar taucu dicuci
3 biji cili hijau belah 2
1 biji bawang besar potong kecil
air asam jawa
garam & aji

cara:
ayam digoreng.. jangan terlalu garing
tumbuk kasar bahan2 yg bertanda (*).. ketuk serai
tumiskan bahan2 yg telah ditumbuk dan diketuk hingga naik bau..
masukkan pula taucu.. cili hijau dan bawang besar dan juga air asam jawa.. garam dan aji secukup rasa..
akhir sekali masukkan ayam..
dah siap..

No comments: