Blogger Layouts

Followers

Sunday, March 27, 2011

Bubur Kacang Merah Macam Kjee



Seawal jam 5.30 pagi maklong dah masuk dapur.. masak bubur kacang merah ni.. maklong dah rendam kacang ni malam tadi sebelum maklong naik tidur.. kira2 lebih kurang 5 jam.. eh hari tu bukan ke maklong dah buat bubur ni..? betul2.. tapi tu kacang merah yang besar.. tak berapa sedap sebab kacangnya tak berapa halus.. yalah rebus macam tu je kan..

Ok kjee.. hari ni maklong tak salah beli kacang.. hasilnya memang sedap sangat.. maklong pagi2 dah habis semangkuk.. dan lepas ni bolehlah buat lagi dan lagi dan lagi.. sebab khasiat kacang ni pun banyak rupanya.. sapa nak tahu antara khasiat kacang merah.. bolehlah baca kat sini.. helmi96.blogspot.com

Resepinya senang je..

bahan:
250gm kacang merah yang kecil
gula ikut suka
secubit garam
susu cair

cara:
rendam kacang beberapa jam.. kemudian rebus hingga kacang lembut
masukkan garam.. kalau suka boleh tambah sagu kecil..
gula secukup rasa..
bila nak makan tambah susu cair..

No comments: