Blogger Layouts

Followers

Tuesday, March 15, 2011

Ikan Tongkol Masak Singgang Kelantan


Hamboi2 maklong ni.. semenjak ada menantu orang kelantan.. suka sangat mencuba makanan orang2 belah sana.. bukan apa nak juga rasa kan..

Resepi ni maklong dah cuba beberapa bulan yang lepas.. masa tu belom ada blog.. dok tepek kat fb jelah.. jadi, bila maklong ada masa pepagi buta ni.. maklong kongsilah resepi kat sini.. ni maklong dapat dari besan n anak sulungnya..

bahan:
1 ekor ikan tongkol/aye.. potong n cuci bersih
3 ulas bawang putih potong nipis
1 inci lengkuas potong nipis
2 keping asam gelugur
beberapa biji cili api
garam & aji secukupnya..

cara:
masukkan semua bahan didalam satu periuk..
didihkan hingga ikan betul2 masak..
tu je.. senang giler kan..

4 comments:

MakNgah said...

yg ni sy paling suka bila datang selera nak makan nasi berlauk masam2 pedas,.. guna cabai burung, fuuhhh.... best..!
kwan sy ajar 20thn yg lepas.. hehe
sekali terjumpa resepi kat tnet cita pasal singgang kelantan tradisional letak budu, sy pn cubalah... tp pada selera sy, yg simple supa awk buat ni lg sedap.

Along Maklong said...

sssyyyyhh.. aku sebenarnya x brp suka yg ni..
sbb dah biasa masak singgang perak kut..
singgang ikan selayang tulah..

nuyun said...

Memg senang,nampk slera jgk.

nuyun said...

Memg senang,nampk slera jgk.