Blogger Layouts

Followers

Friday, July 1, 2011

Sambal Bilis Hitam Lagi Dan Lagi..

Cara yang maklong baru dapat dari Kongsi Resepi

mula2 panaskan minyak.. tumiskan bawang besar.. maklong tambah bawang merah kecil dan bawang putih tumbuk.. hingga kekuningan..

Masukkan pula cili api yang telah ditumbuk juga.. hingga agak garing
lepas tu masukkan ikan bilis yang telah ditumbuk kasar..

Bila ikan bilis dah agak garing.. masukkan pula belimbing buluh yang telah direbus bersama garam kasar hingga hitam.. cuci dulu belimbing tu kalau perlu.. takut masin sangat.. kemudian tumbuk.. baru masukkan kedalam sambal..

Inilah rupa sambal yang telah siap.. masaknya lama tau.. boleh tahan banyak hari..
ada juga orang yang masak hingga garing.. tapi maklong belum cuba lagi..

11 comments:

Hafizah Mohamad said...

sedapnyer mak long...ni kalau kena ngan nasik panas2 mmg best la....=)

Hafizah Mohamad said...

sedapnyer mak long...ni kalau kena ngan nasik panas2 mmg best la....=)

IXORAROXI said...

kalau sambal ikan bilis power macam ni, Maklong, mahu ke lautlerrr diet saya, tumpang ya, tumpang meleleh air liur!ngencesssssss

Cheq Sue said...

sekali tgk macam sambal hitam lak maklong...mesti sedap ni buat pembuka selera

cik cek said...

MakLong...kita pun rindu maklong jugak....waaaa....ada sambal ikan bilis hitam...bestnya.....sedappnyaaa....ratah je cam tu sedap ni kan maklong...he he...

Along Maklong said...

hafizah..
betul2.. tak payah lauk lain pun tak pe kan..

Along Maklong said...

ixora..
haha.. maklong dah ketagih sambal ni.. nasib baik tengah musim belimbing buluh sekarang ni.. belimbing depan rumah tu tak berbuah ke..? kalau berbuah, boleh cuba buat sambal ni.. :)

Along Maklong said...

sue..
sambal hitam lah ni..
cuma maklong tiru resepi orang lain pulak..
rasanya tetap sedap..!!

Along Maklong said...

cek..
bestnya ada orang rindu kita jugak.. hehe.. betul tu.. ratah pun sedap jugak..

nuwairani ismail said...

haiiiiihhh...kecur liur tenguk tu...tau dah rasa....dengan masamnya, pedasnya, semua ada...

Along Maklong said...

ha.. sedap kan..
tu yang makcik pun suka buat.. sebab ramai yang suka..