Blogger Layouts

Followers

Monday, July 18, 2011

Durian Untuk Maira..

IN TAK SUKA KAN..

Assalamualaikum Semua..

Sekarang dah musim buah kayu bak kata orang kampung maklong.. buah kayu tu macam durian.. manggis.. rambutan dan lain2 lagi yang pokok macam pokok kayu tapi mengeluarkan buah yang sedap2 untuk dimakan..

Sebenarnya maklong ni hantu durian.. suuuka sangat makan durian.. boleh habis banyak biji sekali hadap.. durian yang paling maklong suka.. D24.. tapi musim durian tahun ni.. kurang sikit buah D24 ni.. kalau ada pun harganya diluar kemampuan maklong untuk membelinya.. 1kg cecah rm15.. maklong ni agak berkira juga kalau bab nak makan ni.. tapi paklong kalau ada duit dia tak berkira.. tu yang dia belikan untuk maklong durian 101 untuk gantikan D24 yang tak ada dijual kat pasar borong..

Hari ni maklong menjenguk ke blog anak maklong In & Maira.. dia ada sebut teringin nak makan durian.. tulah yang maklong tepek gambar durian ni.. nak bagi dia jamu mata.. maklong pun sebenarnya tengah ketagih durian juga.. siap kirim kat anak maklong yang kerja despatch.. yang memang kerjanya memusing2 area KL ni.. tunggu petang sikit kut baru dapat makan..

Nilah durian 101 yang paklong beli tu.. warnanya agak menarik tapi rasanya tak sama dengan D24..
yang warnanya lebih lembut sikit..

Ini lah rupa durian D24 yang menjadi kegemaran maklong.. ni gambar tahun lepas punya.. semalam maklong dapat beli.. tu pun cuma 4 biji yang beratnya cuma 2kg lebih je.. alhamdulillah.. dapat jugak kan..

Hasil dapatan maklong petang tadi durian D24 lagi.. beli kat simpang selayang jaya nak ke selayang mall.. murah..!! 1kg rm6 je.. 3 biji rm20.. dia bagi 1 biji free..

Ni durian musang king.. kucing tidur..
untuk jamu mata je.. 1kg rm20..

Ni durian D24 kucing tidur jugak.. dapat 3 ulas terduduk kekenyangan.. hehe

Ini durian yang dia kasi free.. lupa nak tanya nama durian ni.. sedap..!!
tapi semua dah kekenyangan.. so, habuan untuk buat tempoyak..

Ni pun warnanya kuning kunyit.. tapi bagi maklong rasanya tak leh nak lawan dengan D24..

16 comments:

diana said...

saya pun tengah teringin durian ni..
mujur aa gambar...
boleh jugak buat jilat2 skrin..
wakakaakak

Pen Biru said...

sedihnya chek tak makan durian, tapi bila jadi tempoyak, baru chek makan..huhuh..peli tapi benar

Amie said...

maklong,
ngences kita dibuatnya.... harap2 masih adalah sisa2 durian time balik raya nanti... tak pun ada lempuk ke, tempoyak ke... jadilah... di sini nak makan durian? cium sajalah bau durian.... mahal sangat!

Along Maklong said...

diana..
terima kasih sudi singgah blog maklong.. jilat jgn tak jilat.. nanti balik kerja boleh beli.. hehe

Along Maklong said...

ana..
memang pelik.. selalu dengar orang tak makan tempoyak tapi suka durian.. oopss.. sama dengan anak maklong yang tengah mabuk tu.. dia tempoyak makan durian cium bau pun dia pening..huhu..

Along Maklong said...

amie..
ngences ye.. siannya..
rasanya raya nanti ada lagi.. kalau rasa2 tak sempat minta tolong bonda buat durian frozen..

macam maklong tahun lepas buatkan untuk anak maklong yang kat jepun tu.. tahan berbulan.. sekarang harga dah turun bolehlah beli banyak2 dan bubuh kat freezer..

Maira Anjami said...

WOWOWO~nampak sodap nye~~kitorng blk nnt ade jual derian tak??hukhuk..

izahdaut said...

saya pun tak kesah durian apa pun maklong. semua tibai hee.. tapi mmg feberet 101 n d24. best kan

Along Maklong said...

adikmy..

adik balik nanti durian tengah berputik semula rasanya.. takdok rezekilah.. nak wak gano.. hehehe..

nati mak cubo buat lepuk deh..

Along Maklong said...

izah..

tulah the best memang D24.. tapi tadi cari kat pasar borong pun tak ada.. sob.. sob.. balik dengan buah rambutan je..

YANA SHAIFUL said...

Salam Mak Long..
Yana ni hantu durian jgk tapi tau mkn je lah..jenis durian xtau hehe.. Bestnyaa durian ituu mak Long.. nk sebijik hehee

Citarasa Rinduan said...

maklong.. ayu happy sangat2 kenal mak long.. tahu ttg gred dan nama nombor utk durian yang baik2..

ayu tau IOI jer..


bila agaknya ayu nak dapat makan ya?
tapi skrang nak ABC,, panas benor kulai, johor hari ini

nuwairani ismail said...

ehhh...sy langsung tak kenal jenis2 durian..hahah...tau durian "bakok" taktau la org luar sebut apa. durian besar yg isi tebal dengan biji kecil tu. arwah atok pernah tanak belakang rumah dulu...memang sedap tu...habis 4-5 ulas pon dah tersadai...

Along Maklong said...

yana..
2 biji pun boleh.. hehe.. sebab durian sekarang ni tengah murah.. janji tahu tempat nak beli..

Along Maklong said...

ayu..
maklong cuma tahu yang D24 je..
101 tu tokeh durian yang cakap..
musang king pun ok jugak tap mahal banget..

tak dapat lagi ABC tu.. cepat cari nanti kempunan pulak.. hehe..

Along Maklong said...

nani..
makcik pun cuma tahu D24 je..
tu pun sebelum bukak makcik tak kenal.. tapi tabik dengan tokeh durian tu.. tengok kulit dia dah tahu durian jenis apa..