Blogger Layouts

Followers

Monday, July 11, 2011

Pucuk Meranti Masak Lemak

Lauk Ikan Kering Dari Sabah..



Kepada uols yang belum kenal pokok meranti tu macamna.. nilah dia rupa daun meranti tu.. maklong ambik dari bolg sahabat maklong.. makngah..

Ikan kering yang berbelah tu maklong dapat kiriman dari besan maklong yang kat Sabah..
ikan tamban dan gelama tu maklong beli kat NSK..

11 comments:

nuwairani ismail said...

hah sudah....pucuk meranti ni yg mana pulak....konfem dh tak kenal...makcik beli di pasar borong ek? kenapa la sy tak pernah nak amik tau pasal sayur2 ni masa ikut mak tam sy gi pasar borong selayang zaman dulu2..hihih

MakNgah said...

sy nk cuba cari lah daun ranti ni. tp org2 sini xda yg biasa makan. Takut mabuklah.. hehe. depa panggil pokok litup kelambu!

Along Maklong said...

nani..
ala.. lupa lagi maklong nak ambik gambar masa belum dimasak..
aah.. maklong beli kat pasar boronglah.. sedap ni.. menantu maklong cakap kat sabah pun ada..

Along Maklong said...

timah.. awak pastikan bebetul yang pokok litup kelambu tu memang pokok ranti.. gerenti tak mabuk.. aku makan sayur ni dari kecik.. tu yang aku berani jamin.. hehe..

Abdul Wafiy said...

wohhoo ikan gelama masin tu ade saye bwak ke jepon ni hehe, wat jamu mak marwan harituh

Along Maklong said...

mesti mak marwan suka kan..
org tua2 ni biasanya lebih suka ikan masin dari ikan basah.. makcik tetap rindu ikan maguro..hehe..

CT Delima said...

AS'salam maklong

kalau dapat lauk macam ni, ct memang tak nak pandang2 belakang dah kalau makan. kena pulak ada ikan kering adoiii..lapor lah pagi2 ni maklonggg!

Along Maklong said...

w.salam Ct..

haha.. samalah dengan maklong.. kalau dapat lauk macam ni tak hengat dunia.. selagi tak habis selagi dok ulang makan.. hehe.. kepala pun naik gelieng ko.. cecepat maklong pergi check.. nasib baik naik sikit je bp.. pagi ni maklong rehat..

Roses_Leo09 said...

emmm sedapnya mak long. kalau campur dengan tempe lagi terangkat. tapi daun meranti ni angin kan? huhuhuhu ...... x leh makan ..........

Along Maklong said...

ye ke..?
maklong tak pernah cuba..
tak pe lepas ni maklong cuba.. k.
rasanya tak angin.. sebab masa dalam pantang pun boleh makan ni..

TheAsuad said...

ikan masin tu ape nama ikan tu....ada dua jenis...

yang sebelah atas tu