Blogger Layouts

Followers

Tuesday, July 12, 2011

Megi Kari..

Assalamualaikum Semua..

Maklong hari ni kurang enak badan.. nak kata demam tak jugak.. cuma kepala macam gelieng.. dalam bahasa jawanya.. dalam bahasa melayu maklong tak pastilah.. pusing sikit2.. tak sakit pun.. malam tadi maklong pergilah buat check kat farmasi.. bp..ok.. cholestrol..ok.. gula dalam darah..ok.. kira tak ada masaalahlah.. alhamdulillah..

So, hari ni maklong rehat memanjang dari pagi sampai malam.. tapi petang tadi sempat maklong kepuchong untuk beli madu tualang.. makan tengahari maklong makan nasi bungkus je..

Hoho.. megi ni maklong masak dah lama jugaklah.. saje je tayang.. sebenarnya maklong terliur yang nani masak kat SINI.. maklong teringat nak masak jugak.. tapi stok megi dah habis.. dapat tengok ganbar megi ni pun jadilah..



Resepinya nak jugak ke.. ok2..

Bahan:
2 bungkus megi dengan perencah kari
3 ulas bawang merah dihiris
2 ulas bawang putih dihiris
2 sudu udang kering tumbuk
2 biji telur
sedikit bawang goreng

Cara:
panaskan sedikit minyak.. tumiskan bahan2 yang dihiris dan udang tumbuk tadi hingga kekuningan..
masukkan 2 gelas air.. biarkan mendidih..
masukkan megi.. perencahnya sekali.. pecahkan telur.. biarkan megi dan telur masak..
tutup api.. sedia untuk dihidang..
taburkan bawang goreng..

6 comments:

nuwairani ismail said...

hihih...tergelak saya baca entry makcik ni...tengah sibuk2 menaip kerja itu dan ini, ternampak entry makcik, terpanggil pulak nk bukak..Hadoi... megi ni sesekali bila sampai masa teringin tu memang rasa nk makan..saya dah lama tak makan megi sebenarnya. ni lebihan megi yang nk dipos ke sapporo, tapi tak muat kotak..ada la 3 bungkus..tu pasal makan malam dengan megi je..kene pulak tengah sibuk banyak keje sekarang, ni la menu paling cepat dan sedap!
p/s : sebenarnya nk buat telur macam tu..tapi terpecah pulak masa nk bubuh dalam megi tu.hihih

Along Maklong said...

hahaha..
nani.. maklong tengok nani punya megi terliur.. tengok sendiri punya pun terliur.. tapi tulah malas nak g beli kat 7E..

p/s.. kadang2 makcik buat pun terpecah jugak.. yang penting masa dah pecahkan telur.. kacau pelan2 je..

cik cek said...

Maklong ....dah baik ke pusing2 kepala tu...byk2 rehat ek....sempat lagi post entry....
Cek pun selalu buat cam ni...pas tu letak cili api potong...makan panas2 baru lepas masak tu....fuhhhh....berpeluh2 makan...tak tahannya bila tegigit cili api...berasap oooo....he he...
Maggi mee...cepat dimasak sedap dimakan...:)

Along Maklong said...

cek..
lepas dapat berehat semalam kepala ni rasa macam dah ok.. bukan apa cek.. maklong ni kurang tidor malam..

sebijik macam maklong cara cek makan megi.. mesti nak ada cili api.. makan masa panas2.. bila dah sejuk maklong tak suka dah.. perrrgghhh..!! mabeles.. hehehe..

CT Delima said...

As'salam Maklong

Maklong tak sihat ker? banyakkan berehat jangan buat benda berat2 kang jatuh susah pulak. Cuba buat blood test lah maklong, kadang2 check kat farmasi ni susah gak nak tangkap 100% kan.

menu ni memang sesuai untuk yang sakit, dan orang yang tak sakit pun sedap gak kalau makan..hihihi

maklong jaga diri ya, kalau dekat ct dah datang tolong picit2 kan kepala tu :)

Along Maklong said...

w.salam CT..

alhamdulillah.. macam dah ok je.. sebenarnya dua bulan lepas maklong dah buat ujian darah.. keputusannya masih sama..

insyaAllah maklong akan jaga diri.. tak yah tolong picit pun tak apa.. keprihatinan Ct pun dah memadai bagi maklong.. terima kasih ye..