Blogger Layouts

Followers

Friday, July 15, 2011

Kek Pisang Yang Menjadi..

Assalamualaikum Semua..

Ni hasil air tangan maklong petang tadi.. anak maklong sebuk buat cempedak goreng.. malong sebuk buat kek pisang lagi.. semalam kan maklong tak puas hati sebab tak lembab dan tak jugak lembut.. sebab terlebih bakar kut.. yelah guna loyang yang warna hitam.. bakar dengan kepanasan 175`C.. mana tak hitam n kering.. so, hari ni maklong buat lagi.. alhamdulillah menjadi.. gebu gebas ko.. puas hati sangat.. kali maklong buat guna butter yang dicairkan.. pisangnya maklong lebihkan.. dan suka suki maklong tambah bahan.. layan resepinya ok..


Bila kejadian kek maklong ni agak ok.. nak jugak maklong kongsikan resepinya..

Bahan:
2 cawan tepung gandum
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh bikarbonat soda
(satukan dan ayak..)

10 biji pisang emas dilenyek
125gm butter dicair dan disejukkan
1 cawan gula perang
1 sudu ovelet
1 sudu vanilla
4 biji telur gred A
1/2 cawan susu cair

Cara:
pukul gula bersama ovelet..
masukkan telur dan pukul hingga kembang..
masukkan tepung berselang seli dengan butter cair..
kemudian masukkan susu sejat.. gaul rata

panaskan oven 160`C.. laserkan loyang guna butter.. taburkan tepung kemudian ketuk..
masukkan adunan tadi kedalam loyang.. kemudian bakar selama 40 minit..


Cantik kan kejadian kek ni.. harap2 lain kali kalau buat lagi jadi macam ni jugak..
mula2 tu saspen jugak.. macam nak melimpah je.. tapi maklong jampi2.. tak jadi melimpah.. hehe..

10 comments:

quinnie said...

a'kum maklong..nampak cantik rupa kek akak....teringin pulak nak cuba...saya ni suka makan yg beli je...sebab bila buat tak pernah rasa dia sama dgn kek yg saya duk beli selalu tu...heheheh...

YANA SHAIFUL said...

Salam Mak Long..

Cantik kejadian kek pisang tuu.. yana slalu bt kek pisang guna pisang berangan..rs sama jgk kot klu guna pisang emas..

Along Maklong said...

w.salam iza..
sebelum ni pun maklong lebih suka beli.. tapi bila ramai yang cakap buat sendiri lebih sedap.. maklong pun cuba.. betullah dorang cakap.. nak2 bila menjadi.. memang best..!!

Along Maklong said...

w.salam yana..

lain kali maklong try guna pisang berangan pulak.. ok.. bolehlah buat berbandingan.. hehe..

Maira Anjami said...

mak..pos dah sampai^^..mekasih ye...sgt suke jam yg simple itu..tapi.dalam plastik kecik ade ape?lembik2..tkut nak bukak..haha

Along Maklong said...

adikk..
alhamdulillah.. dah sampai.. sama2 kasih.. hehe..

dalam plastik tu sambal bilis hitam.. bukak cepat.. panaskan kalau belum basi.. kalau basi buang je.. mak testing je tu..

CT Delima said...

As'salam Mklong

Selamat pagi :D nak mintak sikit kek pisang tu buat sarap ni...hihi

amboi sukanya maklong ya sebab kek pisang tu membumbung tinggi. cantik acuan lagi..hihihi. ct nak beli tak terbeli2lah, kena beli juga lah nanti..hihi

jangan lupa tinggalkan ct sekeping dua eh.

Along Maklong said...

w.salam..
selamat pagi.. boleh2.. mailah rumah maklong.. leh kita sarapan sama.. hehe..

beli .. jangan tak beli CT.. maklong beli kat JJ kepong.. JJ lain pun ada kut..

IXORAROXI said...

nak 2 potong boleh MakLong?kalau ada lagilah :D

Along Maklong said...

ixora..
boleh2.. ngam2 ada lagi 2 potong.. :D