Blogger Layouts

Followers

Saturday, July 16, 2011

Dari Cempedak Jadi Cempedak Goreng

Assalamualaikum Semua..

Semalam anak maklong beli cempedak dan buat cempedak goreng.. isi cempedak tu kecik2 sangat.. pastu rasanya kurang manis.. dia beli 1kg rm6.. mahal kan..? kira maklong tak puas hatilah.. tu yang hari ni maklong ajak paklong ke pasar borong.. maklong beli sebiji cempedak dekat 4kg beratnya.. harga 1kg rm4 je.. isi dalam lebih besar dari semalam.. manis pulak tu.. alhamdulillah..




10 comments:

IXORAROXI said...

amboiii siap dalam kuali pun snap gambo :D
2 hari berturut juga saya goreng cempedak.jenuh juga nak peghabis cempedak agak besar saiznya..saya tak beli, ada yang beri

Along Maklong said...

ixora..
apa kabo..?
maklong siap paksa anak2 makan.. biar habis.. teruk kan.. anak2 besar pulak tu.. hehe.. akhirnya habis jugak..

bestnya kalau ada yang bagi.. tak yah g beli..

Amie said...

maklong,
biasanya kalau kami beli cempedak, suami siap pesan cari yang benjol2 sebab itu tandanya ada isi, besar ata kecil... kami sekeluarga memang hantu cempedak, goreng cempedak kami makan, tak digoreng pun kami makan juga.... paling best kalau petik dari kebun...tapi suami tak ada masa nak tengok kebun ...

quinnie said...

sedapnya maklong...sampai kesini bau cempedak gorengnya...heheheh....saya suka makan cempedak...tapi bijinya jgn la dimakan....sat gi berputar angin dlm perut...hehehe....saya ni jenis badan cepat naik angin skit...hehehehe...elok je tepung cempedak maklong tu....

Wani Fadhilah said...

salam..
mak cik, la ni musim buah cempedak ka kat Malaysia?
bestnya dapat buat cucur cempedak goreng..memang favourite wani ni..haih, kempunan nak makan cucur cempedak la pula..hehe

Along Maklong said...

amie..

dulu2 maklong tak suka cempedak goreng ni.. sekarang ni sukalah juga..

sekarang musim cempedak.. entah2 banyak cempedak yang dah masak kat kebun tu.. kalau tak nak bagi maklong je pergi.. hehehe..

Along Maklong said...

iza..

kalau buat cempedak goreng ni takleh rahsia.. habis satu taman bau cempedak kan..

semalam kepala maklong pun dah berpusing.. anginlah tu.. gara2 nak habiskan cempedak goreng yang sebesen besar.. hahaha.. tepung tu macam nak goreng pisang je..

Along Maklong said...

wani..

aah la ni memang musim cempedak.. ada orang kata musim buah kayu.. sebab semua jenis buah ada..

wani ambiklah maklong punya ni sepinggan.. tolong perabih.. hehehe

YANA SHAIFUL said...

Salam Mak Long..bestnya petang2 mkn cempedak goreng kan..tgk yg dlm kuali tu yg terliurnyaa hikhikk..nyummnyummm..:=)

Along Maklong said...

w.salam yana..

terliur yang kat kuali.. panas tu.. kalau maklong pilih yang sejuk sikit.. hehee..