Blogger Layouts

Followers

Saturday, June 25, 2011

Ubi Kayu Masak Ungkep

Assalamualaikum Semua..

Mula2.. sila abaikan tarikh pada gambar2 ni.. sebab ni masakkan maklong itu hari.. tapi lupa nak tepek kat sini.. oleh kerana hari ni maklong kurang bizi.. maklong bw ke blog Hana.. terpandang ubi ungkepnya.. baru maklong teringat ubi ungkep maklong..

Maklong punya ni yang simpel je.. bahan2nya cuma bawang merah 5 ulas.. bawang putih 3 ulas dan segenggam ikan bilis.. tumbuk2 pastu tumiskan.. garam aji mestilah kan..

Bila bahan2 yang ditumis tadi kekuningan.. masukkan ubi yang telah dipotong kecil2..
masukkan garam dan aji..

Masukkan sedikit air.. perlahankan api.. tutup dengan tutup periuk.. tu yang dinamakan ungkep..
ungkep ni bahasa jawa rasanya.. ke ada bahasa lain yang guna perkataan ungkep juga..
sekali dibalikkan supaya tak berkerak.. masak hingga ubi bebetul lembut..

Bila ubi dah lembut.. kacau hingga airnya kering.. pastikan api kecil.. sebab takut berkerak..

Inilah rupa ubi ungkep tu.. maklong jarang masak ni.. mula2 paklong tengok mencebek je.. bila maklong kata rasa dulu baru tahu.. paklong pun rasa.. mula seketul.. lama2 jadi berketul2.. tandanya sedaplah kan..

14 comments:

Amie said...
This comment has been removed by the author.
Along Maklong said...

amie..
ni resepi zaman tok kaduk.. hehehe..
masa maklong kecik2 dulu mak nak mempelbagaikan masakkan ubi.. dia buat macam ni.. sedap jugak..

MakNgah said...

ungkep tu bahasa jawa mari la gamaknya. rasanya zaman sy ambik SRT tu dlu depa kata merenih kot...

nuwairani ismail said...

ubi ni makan dengan nasik ke mcm mana ye? kalau tengok rupa, ratah pon mcm sodap ni!

Juwita Jamaludin said...

mak long first time dengar menu ni.. tentu rasanya special.. nak rasa sikit leh tak..:)

ziraziz said...

tak pernah terpikir pn ubi blh d msk cm ni...

IXORAROXI said...

kalau emak saya pulak dia tumiskan dengan cili kering ubi ni tapi ubinya rebus dulu kemudian baru tumiskan, saya suka juga ubi2 ni, almaklum saya pun orang kampung, dah biasa makan ubi, ganti nasi awal pagi :)
seminggu sekali je dapat jenguk dan singgah komen di blog Maklong, sibuk yg amat

Along Maklong said...

timeh..
ya betullah tu..
lamanya awak tak berblogging.. hehe..

Along Maklong said...

nani..
ubi ni makan macam tu je..
datang anak maklong dibuatnya makan nasi katanya sedap je.. hehe

Along Maklong said...

juwita..
ni memang menu spesial masa zaman jepun.. bukan kat jepun ye.. hehe..
mak maklong katalah..

Along Maklong said...

zira..
orang2 dulu kan kreatif juga.. tapi bahan asasnya ubi jelah..:)

Along Maklong said...

ixora..

maklong pun pernah dengar ada orang tumis.. rebus dulu ubinya.. senang sikit ubi tu nak empuk.. kalau buat macam ni.. nak geseng je.. hehe

patutlah maklong dah lama tak nampak awak.. bizi rupanya..

adlienz said...

Blh dpt kan resepi

adlienz said...

Blh dpt kan resepi