Blogger Layouts

Followers

Friday, June 3, 2011

Kek Cokelat Lembap

Assalamualaikum semua..

Kek ni hasil kerjatangan maklong tengahari tadi.. orang lain sebuk masak nasi dan lauk pauk maklong pulak sebuk mengekek.. sebab apa.. anak2.. anak menantu maklong pepagi dah keluar dengan urusan masing2.. ada yang bawa anak jenjala kezoo negara.. oleh kerana maklong kena jaga baby Nina, maklong tak dapatlah gerak kemana2.. lagi pun kocek kempis sikit.. dah pukul 3 baru paklong call.. bagitahu gaji dah masuk.. yeay..!!

Maklong sebenarnya dah laaaama sangat teringin nak makan kek yang anak maklong buat dulu2.. masa dia dok asrama.. si Maira tulah.. resepinya adik maklong yang bagi.. bila resepi dah hilang dia dah tak buat.. baru ni dia kan ada buat kek cokelat jugak.. usha kat SINI.. pepagi tadi maklong minta resepi dari dia.. tapi maklong usha blog lain jugak.. sampailah maklong jumpa yang maklong berkenan.. sebab guna susu perisa cokelat.. macam resepi yang adik maklong bagi dulu2.. ingat2 lupa..

Hasilnya saaaangat memuaskan.. rasanya sedap dan lembap.. orang putih kata apa.. moist gitu.. anak2 dan menantu maklong pun puji kemain.. tu paklong belum balik lagi tu.. maklong pasti paklong pun suka juga..


adik.. ce tengok bebetul kek ni.. macam yang adik buat dulu2 tu kan.. kan.. rasa dia pun nak dekat sama.. mmm.. sedap sangat dik..!! lepas kempunan..


Resepinya.. maklong olah sikit2 dari apa yang anak maklong bagi.. kira derhakalah.. bak kata CMG.. jangan derhaka kat ibu bapa sudah kan..

Bahan A
250gm tepung gandum
1 cawan serbuk koko
1 sudu baking powder double action
1 sudu bikarbonat soda
(ayak semua bahan)

Bahan B
250gm butter
300gm gula castor
1 sudu ovelet
4 biji telur gred A
1 sudu esen vanila

Bahan C
400ml susu perasa cokelat
1 sudu cokelat emulco
(masukkan dalam satu bekas)

Cara:
pukul butter + gula + ovelet hingga kembang..
masukkan telur sebiji demi sebiji.. pukul lagi hingga kembang
masukkan esen vanila..

masukkan bahan yang telah diayak.. berselang seli dengan susu cokelat
hingga habis..

panaskan oven.. masukkan adunan kek kedalam spring form yang telah dilaser dengan mentega..
Bakar selama 45 minit dengan kepanasan 160`C

6 comments:

nuwairani ismail said...

antara kek yg mudah dibuat, sedap dimakan! haii...dh lama tak mengekek ni..tetibe rasa lapar le pulak...

Citarasa Rinduan said...

mak long. ayu kan.. tang2 coklat mmg mudah meleleq air liur...

sepotong mak long, ganti dgn bingka pisang daku,,,

Along Maklong said...

nani.. jom mengekek jom..
anak2 makcik pun dah pandai tanya bila maknya dah lama sikit tak buat kek..

Along Maklong said...

Ayu.. samalah maklong.. makan pun macam tak hengat dunia je.. hehe..

boleh2.. maklong pun baru lepas mengintai bingka pisang tu.. nampak sedap jugak kan..

Maira Anjami said...

alahaii..saat ni ngah teringin kek coklat..tapi malas nk buat..huhu..kalo mak dekat,mesti mak nak buatkan utk adik kan..hehe

Along Maklong said...

of koz lah mak buatkan..
ni dalam rumah ni xde yang teringin pun mak nak buatkan.. barang semua dah ada.. tunggu semangat.. kalau tak semangat masukkan bahan2 dalam peti semula.. hehehe..