Blogger Layouts

Followers

Tuesday, June 28, 2011

Hati Masak Kicap Berlada

Assalamualaikum Semua..

Semalam maklong masak semur bali ayam.. hari ni aak maklong pun bawa balik ayam lagi.. mati akal sekejap.. sebab maklong ni tak berapa gemar dengan ayam.. nasib baik dia pun ada bawa hati ayam juga.. maklong pun masak hati je.. ayam maklong simpan dalam peti..

Hati ayam tu maklong goreng dulu.. lepas tu maklong masak kicap tapi bubuh cili kisar.. tu yang jadi masak kicap berlada..


Resepi untuk masak ni pun senang je..

Bahan:
1kg hati ayam bersihkan dan goreng.. jangan garing sangat..
5 ulas bawang merah dihiris
3 ulas bawang putih dihiris
1 inci halia dihiris
3 kuntum bunga lawang
1 batang kulit kayu manis
3 sudu makan cili kisar
kicap manis cap kipas udang
air asam jawa
aji

Cara:
tumiskan bahan2 yang dihiris hingga kekuningan..
masukkan bunga lawang dan kayu manis juga..
kemudian masukkan cili kisar.. tumiskan lagi hingga garing sikit..
masukkan sedikit air asam jawa.. dan kicap secukupnya..
bubuh ajinomoto kalau suka..
bila kuah pekat.. masukkan hati..
gaul hingga rata..
siap..!!
sedia untuk dihidang..

8 comments:

Maira Anjami said...

sodapnye~~!!!

Along Maklong said...

memang sedap.. !!

cik cek said...

Maklong pekabo....lamanya cek tak singgah kesini....
sedapnya menu ni maklong.....memang fav cek ni....:)

CT Delima said...

As'salam Maklong

sedap memang sedap kalau masak semur ni maklong. kalau ct sekali ngadap dalam pinggan tu boleh habis kot.. hahaha. amboiiii...suka2 jer kann.

ni ct dah keluarkan daging ingat nak masak kicap berlada juga lah. Hb pun suka makan daging kicap ni tapi hati ayam dia tak makan :D

Roses_Leo09 said...

emmm ......
sedapnya mak long .....
makan dengan nasi panas, tak terkata dah .......

Along Maklong said...

cek.. alhamdulillah.. maklong sehat2 je.. sakit sikit2.. sakit orang tua.. hehe..

Along Maklong said...

CT..
w.salam..

sesekali makan hati ni sedap jugak.. selalu2 muak.. hehe..

mmm.. maklong suka daging masak kicap, lama jugak maklong tak masak daging.. angin M banyak ni.. nanti hulur kan maklong semangkuk ye..

Along Maklong said...

roses..
memang sedap.. tandanya dah habis licin.. kalau masak goreng biasa macam tak berapa laju je.. anak2 ni makan..