Blogger Layouts

Followers

Wednesday, June 22, 2011

Kek Yang Tak Menjadi..

Assalamualaikum Semua..

Maklong nak tergelak pun ada.. sebab eksennya nak buat kek pavlova.. resepi maklong tiru kat blog Model 80an.. Oleh kerana resepinya dalam bahasa omputih.. maklong antara faham dengan tak faham.. tang bahan2 tu ok jugaklah.. cara2nya ada yang kureng faham.. maklong tengok kat utube.. so, maklong dengan penuh semangat mencuba buat kek ni.. masa pukul tu tu macam menjadi je.. sambil tu mulut dok membebel.. pasal apa kek ni mahal sangat harganya.. sebiji rm120 ko.. tak mampu maklong nak beli.. tu yang cuba buat sendiri..

Masa pukul ni putih telur cantik je.. tapi maklong masukkan dalam loyang.. punyalah derhaka maklong ni.. sedangkan arahan yang sebenarnya soh letak atas kertas yang diletak atas dulang pembakar.. akhirnya kek maklong tak menjadi.. sob-sob..

Nasib baik modalnya tak banyak sangat.. cuma putih telur 4 biji.. 1 sudu tepung jagung.. vanilla.. krim tartar dan gula castor.. kali ni memang bebetul tak menjadi.. tak ada sapa2 nak makan.. manis sangat.. maklong makan sepotong je.. tu pun maklong tuang sedikit whipping cream.. hehehe.. nak bagi sedap kengkononnya..



10 comments:

zie_ira said...

wow~ nmpk sedap,kek ape ni maklong,,:)

Along Maklong said...

hehehe..
tak sedaplah.. kek pavlova kengkononnya..

Pen Biru said...

kira ok la tu maklong..x jadi lagi baik dari tak buat langsung.huhuhu

nuwairani ismail said...

kalau tak ckp TAK JADI rasanya bukan org tau pon sbb kek nmpk naik elok aje...gebus pulak tuh...hehheh

Maira Anjami said...

sepatutnye kek ni leper je ke?kalo leper bleh la rangup..kalo msuk dlm loyang ssh kot nak rangup..hikhik

Along Maklong said...

pen biru..
ye tak ye jugak kan..
tak pe nnti nak belajar bebetul dan cuba buat lagi.. hehehe..

Along Maklong said...

Nani..
sepatutnya benda ni rangup.. tapi ni lembik huhu.. nani cubalah.. nanti boleh ajar makcik.. resepinya tulislah dalam bahasa melayu..

Along Maklong said...

Adik..
mula2 kek ni tebal.. bila dibakar dan biarkan dalam oven dia turun.. jadi leper.. org lain buat tak tahulah macamna.. adik pun cubalah buat.. pastu leh ajar mak.. ce adik tengok kat blog nani rostam @ model 80an..

Maira Anjami said...

try ni mak..resepi dah translate..

http://dapurcomelku.blogspot.com/2011/02/pavlova.html

die bkr lama..n kek die mcm tak tinggi sgt kan..yg kak nani@model 80an tu mcm due lapis je..

Along Maklong said...

adikk..
tq.. nantilah mak cuba.. sampai rasa bbtul sedap.. mak punya tu bakarnya tak lama.. tu yang tak rangup.. kenyal2 tu dah betul..