Blogger Layouts

Followers

Saturday, June 25, 2011

Ikan Pari Bakar Masak Lemak Cekur

Assalamualaikum Semua..

Hari ni maklong masak resepi ulangan.. ikan pari bakar masak lemak cekur.. nilah feberet maklong dari dulu masa maklong masih kanak2 hinggalah sekarang dah tua.. cuma cara membakar ikan tu dimudahkan.. jadi rasanya tak seenak yang maklong makan masa dulu2lah..


Potong ikan pari ikut suka.. kemudian bersihkan dan gaulkan garam kunyit
Bakar ikan pari dalam oven.. hingga masak.. tapi warnanya tak macam dibakarlah..

Tumbuk bahan2 cili api.. bawang merah.. kunyit hidup.. cekur dan sedikit belacan.. kemudian masak guna sedikit santan pekat..

Bila dah agak masak.. masukkan santan dan air asam jawa.. garam dan aji secukup rasa.. masukkan pula ikan bakar tadi..

Biarkan mendidih sekejap..
siap.. sedia untuk dihidang..

8 comments:

nuwairani ismail said...

sy suke makan ikan pari...tp ada setengah org yg tak makan ikan pari. katanya berbisa la. rasanya bisa tu pada sengatnya jela kot (sengat ke org panggil?)

tak kesah la pari masak apa pon, rasanya tetap sedap! tapi kalau makcik yg masak, laaagi sedap! ish...dh lama x makan masakan ibu ni...(mak sy pon tak masak pari)

Mama Janet said...

Sy kan kalau beli pecal ke urap mesti tnya bubuh cekur tak.sbb kurang suka n bau dia.Tp kekadang penjual tu sombong dia jawab benda2 camni memang ler letak cekur.Kita tanya je kan tak salah....

Amie said...

adeehhhhh...malam ni amie tido mimpi resepi inilah maklong, bab ikan pari dgn daun cekur tu mmg masakan paling digemari bonda & kami sekeluarga....cuma bezanya, bonda guna santan (perah dgn air masak), siramkan atas pari bakar... ala2 percik gitu,

IXORAROXI said...

saya suka sangat2 ikan pari, tak kisahler masak apapun.cuma tak pernah pulak saya tengok ikan pari dimasak resepi ini..nampak best!

Along Maklong said...

nani..
makcik pun suka ikan pari.. tak perasan bisa ke tak.. hehe..

tapi maklong mesti nak pastikan yang ikannya bebetul fresh.. maksudnya taklah yang dah ada bau.. nak beli siap cium dulu ikan tu.. hehe

Along Maklong said...

mama janet..
pecal.. urap.. kerabu jawa.. masak lemak macam ni selalunya memang buh cekur..
tapi ada gak kedai2 yang tak boh cekur.. memang ada orang tak suka bau cekur ni.. macam jamu katanya.. hehe..

Along Maklong said...

amie..
yang bonda amie masak tulah yang kami sebut pecel ikan pari atau ikan keli.. hmm memang sedap..!!
yang maklong masak ni bukan pecel.. jawa cakap sambel santen je.. selalunya putih kan..

Along Maklong said...

ixora..
kena cuba sekali.. pasti nak lagi.. hehe..