Blogger Layouts

Followers

Saturday, June 25, 2011

Kangkung Puteri Goreng Belacan

Assalamualaikum Semua..

Uols pernah tengok or masak kangkung ni tak..? mesti ada yang jawap ye kan.. uols masak macam mana ye.. pagi tadi maklong ajak paklong kepasar borong.. ternampak ada orang juak kangkung puteri ni.. maklong terus beli.. 3 ikat.. 1 ikat rm1 je..

Sampai rumah menantu maklong ingat pokok semalu.. hehe.. daunnya memang seakan2 daun rumput semalu.. tapi yang ni tak berduri.. puas maklong mengingat macam mana nak masak kangkung ni.. masa kecik2 dulu mak maklong ada masak.. sebab dalam kolam rumah maklong ada tanam sayur ni..

Maklong pun cubalah masak goreng belacan.. buat macam goreng kangkung biasa tu.. alamak..!! liatnya ko.. bila liat macamana nak kata sedap.. masak lama2 pun tetap liat.. hmmm.. maklong angkat jelah..



Bagi sesiapa yang tak pernah nampak kangkung puteri tu.. nilah dia rupa parasnya..

11 comments:

nuwairani ismail said...

habis tu, kalau goreng pon liat, nk kene masak mcm mana baru tak liat?

Along Maklong said...

nani.. tulah yang makcik tak ingat.. rasanya pernah dengar ada orang masak lemak..

Amie said...

eh! maklong...bukankah itu daun semalu?????

Along Maklong said...

amie..
bukan ni bukan daun semalu..
dia biasa tumbuh kat kolam.. batangnya ada pelampung warna putih..
memang ramai yang tak pernah tengok kangkung puteri ni..

IXORAROXI said...

saya pernah tengok daun ni, tapi arwah mak mertua sebut pucuk setangki, dia pernah masak lemak, saya pernah makan, tak liat, sedap..mungking kena masak lama sikit kot Maklong

Mama Miraki said...

ooooo kangkung puteri ke nama dia..selalu nampak sayur ni kat pasar tani. rupa dia ala-ala macam daun semalu kan....boleh makan rupanya yea

Along Maklong said...

ixora..
agaknya kena masak lemak baru tak liat kut..
ada orang kata.. yang tumbuh kat dalam air tak liat.. kalau tumbuh kat tanah liat.. ntahlah.. kena mengkaji lagi lepas ni.. hehehe..

Along Maklong said...

mama miraki..
aah.. namanya kangkung puteri n boleh makan dibuat sayur.. sedap jugak.. bagi orang yang sukalah kan..

CT Delima said...

As'salam maklong

memag suka masuk dapur maklong ni. ct boleh kenal bermacam2 sayur dan pucuk2 yang tak pernah ct makan, dah macam jakut pulak ct ni erk maklong.

kangkung puteri ni tak pernah nampak pun, ni kira pertama kali dalam hidup dah 43 tahun.. hehehe.

liat ker..? abis boleh makan gak ker kalau dah liat tu maklong. ker kena rebus dulu tak :)

Along Maklong said...

w.salam CT..

sebenarnya maklong suka mencuba.. tapi kalau kangkung ni memang mak maklong ada tanam kat dalam kolam, masa maklong kecik2 dulu..

walaupun liat.. makan jugaklah, tapi tak habis.. huhu.. lain kali kena masak lemak pulak..

Kecik Cik said...

Resepi kangkung puteri Masak lemak ada di acaradapur.blogspot.com