Blogger Layouts

Followers

Tuesday, April 19, 2011

Pulut Oh Pulut..


Pulut yang telah dipelbagaikan mengikut selera penggemar pulut berkuah durian pulak.. pulut dah ada.. layan jelah.. cuma belikan durian selonggok rm10.. ada 4 biji.. separuh buat tempoyak dan separuh lagi buat kuah durian.. best..!!


Selamat petang semua..

Percaya ke tak yang maklong ni selama ni tak pernah masak pulut.. asal mulanya macam ni.. minggu pertama maklong kawin dengan arwah suami maklong dulu.. mak mentua maklong ada suruh maklong masak pulut untuk sarapan pagi.. maklong masa tu tak berani nak cakap yang maklong tak pandai masak pulut.. suami maklong konon2nya ajar maklong.. bubuh air macam nak masak nasi.. maka pulut maklong menjadi bubur.. dengan muka kelat maklong hidang juga untuk adik2 ipar makan sarapan pagi..

Adik ipar maklong tanya.. nak makan macam mana ni.. mak mentua maklong jawap.. makanlan dengan sudu.. huhu.. malunya maklong terasa2 sampai sekarang.. tu yang rasa serik nak masak pulut ni.. lagi pun maklong dulu2 kurang suka dengan pulut ni.. tapi sekarang entah macam mana dah mula suka.. paklong pun rupanya suka pulut.. cuma dia ni jenis yang tak reti nak termintak2 maklong masak apa2 yang dia suka..

Sejak kawan maklong.. makngah.. masak pulut, kak jee pun ada tunjuk cara2 masak pulut guna rise cooker.. maklong jadi timbul semangat nak cuba belajar masak pulut..
maklong pun belilah 1 kg pulut dan hari ni maklong pun masaklah ikut cara yang kak jee tunjuk DISINI.. alhamdulillah.. berjaya juga maklong.. terima kasih kak jee kerana berkongsi ilmu yang telah pun maklong manafaatkan..


Inilah rupa pulut yang maklong masak petang tadi.. untuk juadah minum petang paklong dan anak2 yang baru balik kerja..


Resepi..? maklong rasa tak payahlah ye.. maklong percaya, semua orang pandai dah masak pulut ni.. cuma maklong je yang baru nak terhegeh2 belajar.. nasib baik sempat.. hehe..

7 comments:

cik cek said...

Salam maklong...

Ok pe maklong pulut tu...cantik...
Maklong nak tau tak cek sampai skrg tak pandai2 nak kukus pulut ....tu yang kalau nak makan pulut cek tanak je...he he...

Pernah sekali nak buat pulut kuning...kukuslah...last2 cam tak cukup masak...he he...

Along Maklong said...

w.salam cek..

maklong masak pulut ni pun tanak juga.. tapi guna rice cooker je.. senang.. tak sangka..

dulu2 nak makan pulut tunggu mak masakkan.. tak madan dah tua.. manja..!! hehe..

MakNgah said...

chewahh....
sy pn xnah try msk pulut guna rice cooker... yg tonggeng2 periuk tu, kakak comey yg bg petua kt sy, {Respi kaduk pinang}tp bila sy p cita kt org len, depa pun heran, xnah tpikir depa kata style tu, tapi, ok gak noh, depa kata.... kah5

org kedah mkn pulut kukus dgn ikan masin kot, pulut tanak depa makan ngan durian dan buah pelam manis, siram ngan santan cmpur siket garam.... :))

Along Maklong said...

cubalah.. guna rice cooker senang.. hasilnya macam kukus.. pulutnya sebijik2.. aku ni tambah santan 2 kali.. sebab macam mentah je..

ooo.. macam tu ke..? aku pukul semacam je.. pulut yang sama aku makan dengan ikan masinlah.. kelapalah.. serawa durianlah.. nasib baik tak masuk angin.. hehehe..

MakNgah said...

selalu sy masak pulut dlm suk. 1 cawan dadih ja, (yg 200ml tu) nak guna rice cooker pn rasa cm bazir tenaga letrik, duk kat bontot periuk ja, haha... nnt kalo nk masak dlm jumlah yg byk, sy try guna rice cooker lah.

Along Maklong said...

alahai sikitnya.. yelah nak makan sorang kan..
aku sekali masak dekat nak sekilo.. tu pun yng makan cuma 3 orag je..

hainom OKje said...

Tgh nk masak pulut ni Mak long... Hehe