Blogger Layouts

Followers

Monday, October 3, 2011

Roti Jala.. step by step..


Assalamualaikum semua..

Memang maklong dah giler ni.. sampai hati cakap maklong giler ko.. takpe2 maklong tak kesah pun.. sebab maklong bukan gila meroyan kan.. cuma gila roti jala je.. sahabat maklong tulah nak tengok cara2 maklong buat roti jala ni langkah demi langkah.. so, maklong layan jelah.. tengah rajin ni.. kalau dah malas nanti.. acuan kemana.. kuali pun entah kemana..



Mula2 tu wajiblah panaskan kuali non-stick ni.. nak sapu minyak boleh.. tak nak pun tak apa.. sebab grenti tak melekat.. pastu picitkan acuan yang dah diisi dengan adunan berwarna kuning.. buatlah garisan lurus macam kat atas tu..



Kemudian ambil acuan yang yang telah diisi dengan adunan yang berwarna hijau.. picitkan secara melurus juga.. alah~~ tiru je macam yang maklong tunjuk tu..



Buat sampai habis.. laju2 sikit.. kalau lambat2 nanti.. yang kuning tu dah garing.. yang hijau belum siap diacu.. hehe.. biarkan hingga masak.. dalam 1 minit macam tu..



Bila dah masak letakkan dekat pinggan.. telentangkan.. yang masa masak tadi sebelah atas.. bila nak gulung letakkan sebelah bawah.. supaya nampak cun gitu.. lipatkan..



Barulah gulung.. gulung tu biarlah kemas sikit.. bukan apa, kalau buat kerja serba boleh.. baru boleh letak hantaran tinggi2.. ustaz cakap.. bukan maklong cakap tau.. hehe.. hantaran tinggi2 buat apa.. bila dah kawin semua2 nak guna duit kita.. yang penting hantaran tiap2 bulan tu.. bagi tinggi sikit.. harga barang semua naik kan.. eh2 melalut pulak orang tua ni..



Lepas tu susun kat pinggan.. alahai maklong ni.. ini pun nak ajar ke.. eh mana tau ada yang tak tahu.. orang ni kan macam2.. yang tahu buat2 tak tahu.. yang tak tahu buat2 tahu.. yang tak tahu dia tahu.. yang tahu dia tahu.. ishkk2.. berapa banyak punya tahu da..



Haaaa.. yang ni semua orang mesti tahu nak buat apa kan.. kalau dah hidang macam ni pun tak tahu nak buat apa.. kira tunggu hari Juamat depan jelah.. hahaha.. hamboii..  maklong kemain ceria lagi hari ni.. mana taknya.. awal2 pagi lagi paklong dok puji2 maklong.. kari udang tu sedapppp..!! habis selama ni maklong masak tak sedap ke..? sedap je.. tapi kali ni lain sikit.. lebih sedap.. jawab paklong.. adalah rahsianya.. maklong tumbukkan sedikit udang kering dan tumiskan bersama bawang merah dan bawang putih.. sebab udang tu dah lama dok peti ais.. kira dah tawarlah..

Sekian celoteh maklong pagi ni..

29 comments:

liemaopurut said...

tenkiu..tenkiu...ilmu baru nih...nanti nak menjala la jugak. biler dah cantek cam tu kan...rasa sayang la plak nak makan hahhaha

Ummi said...

Assalamualaikum moklong...singgah sini dr blog sapa ntah td...hehe..cantik kuih jala moklong...Ummi ada 1 jek botol mayo tu, itupun pemberian org..blm sempat lgk nak cari lagi, xpun leh letak byk2 kaler tepung..kaann...hehe

lyn at home said...

As salam mak long cunnya,,,, lin baru beli botol tu tp lum pernah cuba...nak buat jugaklah 1 ari nanti,,,tq..

CT Delima said...

As'salam maklong


rindu sangat2..maaf ct lama xsinggah kesini. baru keluar dari gua batu caves bertapa ni maklong.. hahaha. adoiii..sabor jer kan. harap maklong sihat2 selalu ya.

wahh...rajin sangat makolong ni lah, ada mcm2 kaler roti jala ni, ada kaler pink cun sehhh.. kalau buat banyak2 anto ler kat rumah ct sikit eh nanti.. hihihi

CT NoArIzAh ArIs said...

Amboi mak long menjala ajeeee...nmpak cantik dan menarik ni semualah ni yg buat semangat nk menjala pulak ni..:)

nam@along said...

salam..wah cantik roti jala kak long nie..kena beli gak.. bekas muncung 3 nie..jelos tgk roti jala kak long:)

paridah said...

CANTIK DAH TENTU SEDAP...

Pen Biru said...

laa...hijau kuning pulak dah..hahahahahahah

Along Maklong said...

limoupurut..
jom menjala ramai2..
suka tengok warna warninya..

Along Maklong said...

w.salam ummi..
sukanyaaaa maklong ada blogger otai sudi singah blog maklong.. terima kasih ummi..huhu

lepas ni bolehlah beli banyak2 acuan ni.. kita pakat menjala ramai2 kan.. hehe..

Along Maklong said...

lyn..
jom join kelab menjala..
ramai2 kita menjala.. hehehe..

Along Maklong said...

CT..
w.salam.. hamboiiii.. lamanya dia bertapa.. sampai termimpi2 maklong nak baca n3 terkini.. hehe.. demam maklong maklong pun dah baik..

mailah sekali2 ronda2 keselayang.. bolehlah maklong menjala nanti.. kita makan sama2..

Along Maklong said...

CT..
tayang ni sebab nak bagi uols bersemangat menjala macam maklong..
warna warni gitu.. hehe..

Along Maklong said...

along..
eh sama pulak nama kita..
anak sulung jugak ke..
ha.. beli jangan tak beli.. jom kita menjala..

Along Maklong said...

kak pidah..
bila dah cantik.. kenalah sedap kan..
barulah kena.. hehe

Along Maklong said...

ana..
hahaha.. nak bagi ana terliur menjala..

~Norul Mas Hana ~ said...

Maklong,
cantik sungguh roti jala tu...tringin lak rasa..haha

amalina said...

cantiknyee..ade kaler hijau lagi. tringin nak makan..hehe

nuwairani ismail said...

owhhh....ada petua baru nampaknya...

Along Maklong said...

nurul..
mailah umah maklong..
nanti maklong buatkan.. hehe

Along Maklong said...

amel..
mailah umah makcik..
kita makan roti jala warna warni..

Along Maklong said...

nani..
petua apa tu nani..
eh ada ke.. maklong tak perasan yang mana satu.. huhu..

ibuintan said...

salam kenal makLong... amboi canteknya roti jala


berkalerful gitu, slalu kuning je

Juwita Jamaludin said...

lawanya roti jala tu.. ita ada botol tu tapi tak pandai sangat pakai.. kena cuba lagi la ni

Along Maklong said...

ibuintan..
salam kenal kembali..
cantik ke.. terima kasih..
tiru2 je ni.. hehe

Along Maklong said...

ita..
harap lawa je.. rasa dia belum tentu.. haha..
maklong rasa pakai botol nilah paling senang nak menjala ni.. kuali tu kena pusing2 sikit.. baru senang..

Norehan Shariff said...

aduhai menikam kalbu betul melihat keindahan roti jala mak long..

Along Maklong said...

hehe.. terim kasih reen..
tengoklah sapa sifu nya kan..

aida said...

cantiknya maklong!!ilmu baru ni.nt nk try buat..:)