Blogger Layouts

Followers

Thursday, September 15, 2011

Nasi Dagang Kelantan.. Jowo yang buat..

Assalamualaikum semua..

Hari ni maklong terlebih rajin pulak.. mencuba masak nasi dagang.. sebuknya dari pagi hingga kepetang ko.. masa maklong pergi kelantan hari tu.. anak maklong ada memborong beras nasi dagang ni.. cadangnya untuk dibawa balik ke Jepun dan nak masak kat sana.. tapi maklong teringin nak mencuba.. jadi, maklong ambik sebungkus dalam 1kg macam tu.. kakak ipar maira.. kakDa yang ajarkan macamana nak masak nasi dagang ni.. alhamdulillah cubaan maklong menjadi..


Nilah rupa nasik dagang maklong yang dah siap dihidang.. ada sapa2 yang terliur.. mailah rumah maklong..


gulai ikan yang masih menggelegak dalam kuali..


Nasi yang masih dalam pengukus.. panas.. panas.. masih berwap..


Acar cincai yang maklong buat.. laku jugak..


11 comments:

nuwairani ismail said...

tang udang tu yg tak tahan tu...dah lama tak makan nasi dagang..masa raya pon tak jumpa nasik dagang...

MakNgah said...

owh gulai udang campur ikan..

Along Maklong said...

nani..
rugilah balik kelantan tak makan nasi dagang.. maira siap beli berasnya nak masak kat sapporo.. hehe..

Along Maklong said...

timah..
aku ikut2 je apa orang ajarkan.. tu pun sepatutnya tambah telur.. tapi takut tak termakan..

Ida,Japan said...

alahai mak long.....rindunyer kt beras nasi dagang ni...sedapnyer, kalau buat jenis yg putih kureng ummmmp..

Mama Janet said...

mak long, raya aritu kakak sy wat nasi dagang...laris, licin.Tp sy x mkn sbb lauk ikan tongkol.

Along Maklong said...

ida..
maklong pun kureng kalau yang putih.. ada jual kat depan tu.. beras putihnya banyak dari yang cokelat.. tak menarik jugak.. hehe..

Along Maklong said...

mama janet..
samalah dengan paklong tak makan ikan tongkol.. rugilah.. lain kali masak gulai ayam pulak..

ida @ 1001resepi said...

sedaplah maklong....nak sikit...:)

Along Maklong said...

ida..
boleh2.. mailah kita makan sama2..:D

Amie said...

aduhh....adduuhhh maklong! sedapnya nasi dagang tu....kuah iakan tu....leleh liur dibuatnya, acar cincai tu nampak sedap sangatlah maklong, nenasnya mengancam!