Blogger Layouts

Followers

Wednesday, September 28, 2011

Ayam Goreng Cik Kiah..


Assalamualaikum Semua..

Maklong pasti uols dah makan tengahari.. begitu juga dengan maklong.. uols masak apa hari ni.. maklong masak ikan sambal je.. sayur sawi bunga goreng.. tu pun anak2 maklong yang masak.. maklong tinggal makan je.. Diana hari tak kerja sebab pergi klinik buat kad merah untuk kandungannya yang dah masuk lima bulan.. Miza pulak kerja shift petang..

Ayam goreng ni maklong masak untuk makan tengahari semalam.. maklong belajar resepi ni dari adik ipar maklong.. masa balik kampung untuk sambut hari raya hari tu.. dia baritahu maklong nama resepi ni.. ayam goreng krisnan.. bila kawan2 anak maklong.. maira, beraya kerumah maklong.. maklong buat ayam goreng ni dan beritahu mereka tentang nama resepi ni.. kawan2 maira kata sedap.. cuma nama resepi tu yang kurang sedap.. dan ada yang suruh maklong tukar namanya..

Puas maklong pikir.. nama yang sesuai untuk ayam goreng ni..  oleh kerana nama adik maklong tu Rokiah.. dan yang ajar maklong buat resepi ni pun dia.. maklong gantikan nama krisnan ni kepada Cik Kiah.. kira ok jelah.. kan..




Resepi untuk ayam goreng nu senang sangat..


Bahan:
1/2 ekor ayam.. potong kecil.. cuci bersih
3 sudu ketumbar
2 inci halia
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
sedikit garam dan aji
sedikit tepung gandum

Caranya:
tumbuk semua bahan2 diatas..
gaulkan bersama ayam yang telah dicuci tadi..
tambah sedikit tepung gandum.. supaya perencah tu melekat semasa digoreng..
perapkan selama 30 minit..
kemudian goreng hingga garing..

Selamat mencuba..

8 comments:

Pen Biru said...

wah..cenggini punya gaya, xleh makan dgn nasik ni mak long..enak di makan begitu saja..heheh..

amalina said...

yehh da penah makan makcik wat aritu..untung2..hehe time kasihh :)

nuwairani ismail said...

ala.....nak rasa jugak...nape makcik tak masak hari tu...(ntah bile la "hari tu" tu ye?) hihih

Along Maklong said...

pen biru..
memang betullah takleh makan dgn nasik.. ratah macam tu je baru terasa rempah ratusnya..

Along Maklong said...

amel..
tahun depan kita buat lagi ye..
makan panas2 lagi sedap tau..

Along Maklong said...

nani..
aahlah.. hari tu bila..
makcik baru belajar bulan lepas..
tapi dah 3 kali cuba..

MakNgah said...

bila2 nnt sy nk try lah..
byk jintan ni... tntu ada baunya ala2 en krishnan kan...hehe

Along Maklong said...

trylah timah.. sedap banget ni.. kalau aku malas2 kan aku goreng je ayam macam ni untuk menu tambahan..