Blogger Layouts

Followers

Friday, September 23, 2011

Mee Udang.. senang punya..

Assalamualaikum semua..

Wahhh.. hari ni hari rajin maklong.. hehe.. awal pagi dah siap buat sarapan ko.. dan pagi2 lagi dah buat n3.. semangat nampak.. bukan apa, saja nak berkongsi cerita tak berapa menarik je.. Semalam maklong hantar anak maklong Maira ke pejabat agama Kuang.. untuk mengambil surat nikah yang dah lama tersimpan kat sana.. bukan sebab apa.. lepas nikah tahun lepas, anak maklong ni terus balik ke Jepun semula.. untuk sambung studynya.. kira surat nikah belum dapat disiapkanlah.. jadi balik cuti kali ni baru boleh ambik.. tu pun suami punya tak boleh ambik.. kenalah tunggu tahun depan pulak..

Balik je dari Kuang tu maklong singgah keSelayang Mall.. perut masa tu macam mintak diisi sebelum masuk ke Parkson untuk shopping sedikit barang lagi untuk dibawa balik ke Jepun.. maklong pun ajak maira makan kat Penang Ekspress.. maklong oder mee udang.. ermmm.. rasanya macam sedap jugak..

Bahan2 untuk membuat mee udang ni maklong dah beli beberapa hari lepas.. jadi maklong dengan rajinnya pagi ni.. buatlah sendiri mee udang ni untuk sarapan.. alhamdulillah menjadi.. walaupun rasanya lari sikit.. maklunlah.. ni cubaan pertama maklong.. maklong kan tak suka mee..








Resepinya lebih kurang macam nilah.. sebab tadi maklong main campak2 je..
1 bungkus mee
500gm udang
sedikit sawi & kobis

bahan2 untuk dikisar
1 biji bawang besar
5 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
2 sudu udang kering
15 tangkai cili kering
 2 sudu sos tiram
2 sudu sos tomato
3 sudu sos cili
garam.. aji.. gula secukup rasa..

Cara penyediaan.. mee dicelur dan toskan..
sawi dan kobis dipotong kecil.. celur dan toskan..
udang buang kulit.. rebus kulit udang.. ambil air rebusan
tumiskan bahan kisar hingga naik bau.. masukkan udang.. dan air rebusan udang.. masukkan semua sos.. masukkan garam.. aji dan gula..

    

6 comments:

nuwairani ismail said...

hadoi!!! sedapnya mee tu! bila la dapat merasa...rindu pulak mee kari mak long.

Anonymous said...

terliur tenguk mee udang mak long

IXORAROXI said...

mengancam mee udang MakLong!

CT NoArIzAh ArIs said...

Wahh mak long sedapnya mee udang ni nak kena buat gak ni...leleh air liur den haa!!

Juwita Jamaludin said...

mee udang sedap... teringin nya nak makan.. huhuhuhu

Amie said...

adeeehhhh....sedapnya! terliur dah ni maklong....!mengancam betul hasil air tangan maklong tuh...