Blogger Layouts

Followers

Friday, February 25, 2011

Tiramisu Simple


Sebenarnya kan.. dh lma sgt maklong teringin nak buat kek tiramisu ni.. sejak mula2 tngok cerita tiramisu kat tv3.. maklong asyik lupa bwk senarai bhn2 yg diprlukan tuk buat kek ni..
Pagi ni maklong bbtul bersemangat nak buat.. maklong prgilah ke Bibun.. kedai jual barang2 buat kuih.. alamak.. biskut tiramisu x de juallah pulk.. buat muka frust.. adalah jurujual kt situ cdangkan maklong gunakan biskut digestive..
Maklong pun ikut jelah cadangan dia.. jadilah kek maklong ni.. rasanya belum thu sebb masih disejukkan..

bahan:
250gm cream cheese
200gm whipping cream
2 peket biskut tiramisu (digestive)
150gm gula icing
1 biji telur
1 sudu serbuk nescafe
sedikit serbuk coklat

cara:
pukul cream cheese.. whipping cream.. gula icing dan telur..
hingga kembang..
bancuh nescafe.. celupkan biskut dan susun biskut kedalam bekas..
sapukan bahan yg telah dipukul..
susun biskut selapis lg..
tuangkan semua bahan tadi.. ayakkan serbuk coklat diatasnya..
sejukkan dlam peti ais utk bbrpa jam..
siap sudah..

6 comments:

lyn_linna said...

oh..mcm tu je ek buat tiramisu..
kedai bibun tu kt mn c.idah?nk p buat jugak la

Along Maklong said...

lin.. kedai bibun tu dkt dgn padang kt umah c.idah ni..
klu lin nk lg dkt dgn area rumh lin.. kt dpn petronas depan psr borong ada stu kedai bahan2 buat kek..

Maira Anjami said...

x prnh dgr lak orng wat pakai biskut digestive..hihi..
kat sini slalo wat pakai biskut fingerlady..

Along Maklong said...

tulah psl..
mak ada terbaca kt blog.. guna biskut marrie..
tp.. tokey kedai tu kata.. lebih baik guna biskut digestive ni.. lebih sedap ktanya..
so, layan jelah.. hehe..
harap2 sedaplah sbb dh jnji dgn jiran2 nak bg dorang rasa..

NORIS said...

apa nama kedai jual bahan2 buat kek yg dpn petronas pasar borong tuh? Saya nk cari cake pan set utk kek dam lah!

Along Maklong said...

alah.. tak ingat pulak nama kedainya..
tapi cuma ada satu tu je kedai yang jual bahan2 buat kek.. kat depan petronas..