Blogger Layouts

Followers

Wednesday, December 21, 2011

Cekodok Tempe


Assalamualaikum semua..

Malam tadi kan maklong rasa lapar sangat.. yang ada cuma tempe 2 keping setengah.. yang sekeping setengah maklong dah goreng malam semalam.. ada pulak setengah2.. tetiba maklong teringat dekat kawan kita CEK.. yang pernah kongsikan resepi cekodok tempe..




Oleh kerana komputer maklong sewel2 sikit.. susah maklong nak klik2.. nak tengok resepi dekat blog CEK.. jadi maklong buat ikut dan je.. hasilnya memang saaaaangat sedap.. betul.. tak tipu.. untuk penggemar tempe macam maklong lah..

Walaupun maklong ni anak jawa jati dari perak.. dolu2 maklong tak suka makan tempe.. mula belajar makan tempe setelah kawin dengan arwah suami maklong yang pertama.. anak tokeh tempe.. nak tak nak kenalah makan tempe.. sebab hari2 makan mesti ada tempe.. tapi tak pernah buat cekodok tempe macam ni..

cara2 nak buat senang je..
potong tempe kecik2.. tumbukkan segenggam bilis.. bawang besar potong dadu.. cili merah potong kecik2..masukkan tepung dalam 1 cawan.. kalau nak lebih tepung pun boleh.. garam secukup rasa.. tuang air dan gaul rata.. biar tepung agak agak pekat sikit.. panaskan minyak dan goreng hingga garing..

bila dah kekuningan angkat.. biar sejuk sekejap.. bolehlah ngap.. maklong makan dengan sambal tumis bilis yang tinggal sikit tu.. punyalah sedap.. cucu maklong si nasya cakap.. ni naget kan nek.. hahaha..


8 comments:

CT Delima said...

As'salam maklong

lamanya maklong bercuti, sibuk urusankan macam2 ya, tak apalah sekurang2nya hilang rasa rindu kat maklong ni sebab ada cekodok tempeh yang sedap ni. ct dulu2 gemar makan tempeh. tapi lepas kawin dengan Hubby jadi tak gemar sangat. sebab Hubby tak suka makan . Sekarang jer baru berjinak2 balik sebab Hubby dah kena sogok dengan ct supaya makan tempeh..hehehe

cik cek said...

Maklong....sedap kan penangan cekodok tempe ni...boleh habis sepinggan bila mengadap cekodok ni....senang dan cepat dimasak...sedap pulak dimakan...:)

Along Maklong said...

w.salam CT..

hari ni maklong kurang sebuk sikit.. tu yang sempat tayang cekodok..
ct cubalah resepi ni.. mesti hubby ct suka.. sebab rasanya sedap dan taklah rasa tempe sangat..

Along Maklong said...

cek..
hahaha.. betullah.. punya sedap.. ngap punya ngap.. tak sedar sepinggan dah nak habis.. baru teringat kat anak yang mengandung.. dapatlah kat dia 2 ketul.. siap cakap sedaplah mak, tapi cuma dapat 2 je.. kena buat lagi nampak gayanya..

Roses_Leo09 said...

adoi ... tak tahan tul dengar bab2 tempe ni. boleh la nak cuba. selalu kalau masak tempe haim cuma goreng jer. hanim copy resepi yer mak long

Along Maklong said...

sama dengan maklong..
suuuka sangat tempe.. buat cekodok rupanya lagi sedap.. copylah dan selamat mencuba..

Puan Kutu said...

wah sedap ekk,pasnie sy nak try buat gak cekodok tempe.sy pun baru belajar mkn tempe lepas masuk u..smp skang sgt peberet.cuma kt utara ni tak sedap sgt tempenya..

Along Maklong said...

puan kutu..
cuba jangan tak cuba..
sedapppp.. sekali cuba mesti nak lagi.. :)