Blogger Layouts

Followers

Friday, April 13, 2012

21 hari sudah..


Assalamualaikum semua.. 
pejam celik.. pejam celik.. dah 21 hari maklong berada dinegara jepun ni.. barulah maklong dapat menyesuaikan masa kat sini.. tu pun subuh pernah gak terlepas sampai ke dhuha.. astaghfirullah.. mana taknya.. waktu subuh kat sini pukul 3:13 ko.. kalau kat malaysia maklong tengah bermimpi indah waktu ni.. cuaca alhamdulillah.. kuranglah sejuk sikit.. sebab salji dah mula mencairkan diri.. semalam maklong dah mula menjemur kain diberanda.. cepat sikit kering kain2 dijemuran..

selama maklong disini.. maklong pun dah berani jalan2 sorang2.. sambil2 beli apa yang habis kat rumah.. selain co-op, secomart.. yodobashi.. maklong dah beranikan diri ke minimarket yg jauh sikit.. big house untuk beli barang dapur.. walaupun malam disini agak sunyi tapi maklong rasa selamat.. sekali pergi membeli belah tu habis beribu2 jugaklah.. korang berani ke..? hahaha beribu2 yen da.. bukan rm tau..

walau dimana pun maklong.. memasak ni dah menjadi rutin maklong.. walaupun bahan2nya agak terhad.. masak tetap masak.. memenuhi keinginan anak maklong dan tekak sendiri juga.. selalu maklong akan tanya anaklah.. nak masak apa hari ni.. paklong pulak dah rindu masakkan maklong.. kesian paklong.. berat badannya pun dah turun 4kg.. belum ada sebulan tu..

nilah antara menu maklong setiap hari.. ikan kat sini tak berapa banyak jenisnya.. jadi maklong selang selikan dengan ayam dan daging.. yang anak maklong beli secara online..



wahhh..!! dah tinggal suap je ni.. ni ikan maguro goreng tempura.. sayur terung masak sambal udang kering.. sedap..!!
 


masak taucu ikan salmon.. maklong tak suka ikan ni.. jadi anak maklong makan sorang..



ayam masak kurma



ayam lagi.. masak semur bali



ayam goreng kunyit..



yang ni sayur bendi.. maklong campur dengan hotdog.. pastu buat sambal udang kering..



ikan mata sebelah ni kalau kat pasar borong selayang maklong pandang sebelah mata je.. sebab ada pilihan lain.. tapi kat sini maklong beli jugaklah.. siap masak 3 rasa lagi.. rasanya biasa2 je..



ni.. maklong nak tunjuk rupa paras bayam jepun.. lain sangat dengan malaysia punya bayam.. rasanya pun lain jugak.. cuma masaknya sama.. tak boleh lama2.. cepat lembik..



ni buah epal yang maklong dok idam2 masa masih kat malaysia lagi.. sebab rasa manis dan rangup.. harga sebiji ni dekat rm7.. kalau beli pun sebiji dua je.. tak berani lelebih..



dan yang ni juga antara kek yang maklong akan rindu selalu.. japanese cheese cake.. sangat sedap.. harganya pun berpatutan.. dekat rm24.. sebiji..


hari ni anak maklong maira dah habis pantang.. dia pun dah sehat.. dan dah memulakan kelasnya sejak minggu lepas lagi.. babynya muqri juga sehat dan semakin membesar.. alhamdulillah segalanya telah dipermudahkan.. berkat doa kawan2 blogger juga.. terima kasih.. buat kalian yang ikhlas mendoakan kami sekeluarga.. semuga hubby maira juga akan dipermudahkan olehNya.. untuk mendapat pekerjaaan di semenanjung malaysia.. insyaAllah..


22 comments:

Zurina Hj.Zainal said...

YEAA.... mak long dah kembali membloging....ikan kat sana mmg susah nak dapat macam kt malaysia kan mak long...semoga maklong selamat kembali ke malaysia...bila mak long balik eehh?

Cheq Sue said...

jangan kata pak long aje yang turun 4 kg, kitorang pun dah rindu2 kat maklong jugak tau

dapurCikWan said...

bestnye maklong dapat pegi oberseee =) kek keju jepun tu nampak sangat sedap! kat malaysia ni...mane la nak cari cheese cake yang murah macam tu kan...

Nuwairani Ismail said...

makcik! rindunya! tak sabar nak jumpa makcik, nak sembang2...nani tak sempat jalan sorg2 hari tu...sebab masa pn 10 hari je, salji pulak byk lagi..memang sejuk, duk rumah jela..nani suka makan sayur sawi kat situ...tak pahit pon, sedap plak tu...sempat jugak la masak sikit2 kat sana

HaSue said...

Salam maklong..
lama x berkunjung ke sini..sementelah tenet bermasalah hari tu,blogging pun terbantut.syukur skrg dah ok.
Maklong sihat ke? rupanya pergi mlwt cucu skrg ek?mesti seronok berlama2 di sana..merasa kehidupan harian di tempat org pastinya satu pengalaman baru ye maklong..
hrp satu hari nanti berpeluang jugak jengah negara org ni..
tggu anak2 besar sikit kot.hehe

quinnie said...

salam maklong..saya ingatkan maklong pindah ke jepun..hehehe...oo jaga anak berpantang rupanya...:)

Amie said...

Assalamualaikum Maklong,
jangankan paklong, kami pun rindu maklong tau... bilalah maklong nak balik ni... ke maklong dah apply nak jadi pemastautin di Jepun... ha ha hahh banyaknya menu sedap2 yang maklong tayang tu. Maklong balik Selayang nanti jangan lupa bawa ole-ole dari sana ye...

Siti_btp said...

Assalamualaikum Mak Long..

Seronoknya Mak Long pergi Jepun..dapat tengok negara orang.

Saya ni entah bilalah dpt pergi ye..

Salji boleh buat ais kepal gitu!

Mak-Imma said...

lama nyer mak long kat jepun... dh pndai ckp jepun x???? hihihi... enjoy yrself kat sana ok... jaga diri baik2...

dapurCikWan said...

Salam maklong...bila balik Malaysia?

ogyep yummy mellow said...

Salam kenal MakLong... sesuai ke di jepun tu...

Zul Fattah said...

slmat hari lahir mak long.. best r dpat g jpun.. kita x mrasa pun lg

Yumida said...

sronoknye berada di jepun...kek tu mmg terbukti nampak sedap...alangkah indahnya andai dpt dijamah melalui lappy ini...nnti maklong share pic kt jepun erk..hehe
follower ke 306

dapurCikWan said...

senyap je mak long...

NaniRostam said...

assalamualaikum mak long...

tahniah dapat cucu, dapat jejak kaki ke jepun..merasa memasak di sana...

Mesti sedap sedapkan makanan kat sana..cumanya harga kebanyakan sungguh mahal...

Walau macam manapun, bagus sebab dapat pengalaman tinggal di sana..walau tak lama.

Salam kasih sayang.

Outbound Training Malang said...

salam sukses gan, bagi2 motivasi .,
Hargailah hari kemarin,mimpikanlah hari esok, tetapi hiduplah untuk hari ini.,
ditunggu kunjungan baliknya gan .,.

Outbound di malang said...

Nice blog :)
salam kenal sobat :)
di tunggu kunjungan balik.nya ya !terimakasih ...

Paty's Kitchen - Cook with passion. said...

Salam Idil Fitri dan Maaf Zahir Batin Mak Long

Anonymous said...

salam, maklong ni apakehalnya senyap sunyi dah 4 bulan ni, rindu nak baca n3 maklong ni....

Norzie hany said...

Salam kenal mak long.1st time singgah ni,terus follow ye.

Cik Zaitul said...

uhuhu..ni kire maklong duk memana pun ade je idea atau konsep nak memasak..

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI....Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI